nieuws

Diamant en Gouda’s Glorie over op duurzame palmolie

Fastfood

Diamant en Gouda’s Glorie gaan over op uitsluitend duurzaam geproduceerde palmolie voor gebruik in onder meer de frituurvetten en margarines. Voor de producten wordt voortaan GreenPalm gecertificeerde olie gebruikt.

Diamant en Gouda’s Glorie over op duurzame palmolie

Door de duurzame palmolie te verwerken in de merken Diamant en Gouda’s Glorie wil het moederbedrijf, de Groep Vandemoortele, zijn klanten en consumenten verzekeren dat ze een sociale en ecologisch verantwoorde keuze maken, meldt het bedrijf in een persbericht Het gebruik van duurzame palmolie maakt deel uit van de strategie binnen de Vandemoortele groep om meer duurzaam en verantwoord te ondernemen.

Duurzame productie

Door het aanschaffen van GreenPalm-certificaten van palmolie welke op duurzame wijze is geproduceerd levert de Groep Vandemoortele een essentiële bijdrage aan de verdere verduurzaming van de productie van palmolie. Tevens worden palmolie producerende landen als Maleisië en Indonesië door deze certificering gestimuleerd om op een verantwoorde manier te produceren zonder corruptie en illegale ontbossing.

Gecertificeerde olie

Het verhandelen in deze palmcertificaten wordt georganiseerd door GreenPalm en gereglementeerd door de Round Table on Sustainable Palm Oil (RSPO) waar de Groep Vandemoortele sinds 2009 lid van is. In dit internationale platform zijn zowel maatschappelijke organisaties als industrie en retail vertegenwoordigd. Gezamenlijk bepalen zij de opstelling van de duurzaamheidscriteria waarmee corruptie en bedreiging van natuur en dier wordt tegengegaan. Plantages die produceren binnen deze richtlijnen van het RSPO kunnen hun duurzaam geproduceerde palmolie certificeren en deze vervolgens verhandelen aan de industrie. Dankzij deze certificering wordt vandaag de dag meer dan drie miljoen ton palmolie duurzaam geproduceerd en dankzij meer aansluitende bedrijven zoals de Groep Vandemoortele groeit dit volume nog iedere dag.

De Groep Vandemoortele heeft een aantal sterke margarine-, olie- en sauzenmerken op de Nederlandse en Belgische markt, waaronder Diamant, Gouda’s Glorie, Reddy, Vandemoortele®, en Vitelma®. De groep Vandemoortele heeft in 2009 met 5000 medewerkers in twaalf Europese landen een omzet gehaald van circa 1,1 miljard euro. Het hoofdkantoor van de groep bevindt zich in Gent.

Reageer op dit artikel