nieuws

Fastfoodsector bespaart en innoveert

Fastfood

De fastfoodsector wil de omzet opschroeven. Dat pakken ze anders aan dan de rest van de horecasector. Wat opvalt bij deze sector is dat er een actieve aanpak richting de gast is. Fastfood ondernemers stunten bijvoorbeeld veel meer dan collega’s met acties en aanbiedingen.

Fastfoodsector bespaart en innoveert

Dat blijkt uit de Horecabarometer van het Bedrijfschap Horeca en Catering, uitgevoerd door Synovate. Het onderzoeksinstituut vroeg ondernemers onder andere welke maatregelen ze nemen om het bedrijfsresultaat te verbeteren.

Acties

Veel vaker dan andere horecaondernemers, zeggen de fastfood ondernemers te willen stunten met acties en aanbiedingen. 57 procent van de fastfood ondernemers wil meer acties en aanbiedingen op de markt brengen, terwijl maar 41 procent van de ondernemers in de drankensector daar voor te porren is.

Andere maatregelen om het bedrijfsresultaat op te schroeven zijn besparen op energie en inkoop en het organiseren van activiteiten.

Goed resultaat

De fastfoodsector doet het in vergelijking met de rest van de horecasector relatief goed. De omzetontwikkeling zit in het derde kwartaal (in vergelijking met vorig jaar) 0,6 procent in de plus. In de hele sector ligt dit percentage op 0,3 procent.

Ondernemers melden stijging

De ondernemer zelf zien ook dat het beter gaat dan vorig jaar. Veertig procent van de ondernemers in de fastfoodsector zegt een stijging in de omzet te signaleren.

Oorzaken daling

Als oorzaak voor omzetdaling noemen ondernemers de economische omstandigheden. Bij de fastfoodsector valt op dat ondernemers ook de toegenomen concurrentie noemen. Bij de hele horecabranche noemt slechts zes procent van de ondernemers dit als oorzaak, bij de fastfood ondernemers noemt zestien procent dit als oorzaak van de omzetdaling.

Reageer op dit artikel