nieuws

Fast casual groeit onder voorwaarden

Fastfood

Consumenten zijn meer dan ooit bereid naar fast casual te gaan, maar willen dan wel een compleet en net concept. Voor bedrijven in de fast casual sector dreigt één groot gevaar; het zichzelf uit de markt prijzen door te snel prijzen te verhogen.

Fast casual groeit onder voorwaarden

Dat zegt Jan-Willem Grievink van FoodService Instituut Nederland (FSIN) in reactie op groei van fast casual – veelal systeemrestaurants met bediening aan tafel – in de VS, ondanks de recessie.

Volgens Grievink hebben veel quickserviceconcepten in het spoor van McDonald’s ingespeeld op de extra aandacht van de consument voor fast casual. ‘Ze verkopen niet meer zozeer gewoon wat snackproducten, maar ze verkopen een concept. Een alternatief voor een restaurant of een alternatief voor thuis koken’, aldus Grievink.

Volgens Grievink is er één groot gevaar. ‘Dat ze zichzelf uit de markt prijzen door te snel prijzen te verhogen. Ze moeten eigenlijk het omgekeerde doen: goedkoper worden door meer zelfbediening in te voeren en door de productiviteit omhoog te schroeven’.

FISN

Grievink stelt dat er in het eerste helft van dit jaar twee grote trends merkbaar zijn in de cafetariasector. ‘De formules en concepten laten groei zien. En de klassieke cafetaria’s en snackbedrijfjes doen het heel slecht.’

Uit recente cijfers van FSIN van 14 juni 2010, afkomstig uit het rapport Management Reader, blijkt dat foodservice bij retail, zoals Hema en La Place, een gunstige omzetontwikkeling meemaken. De groei in dit segment wordt geschat op 1 tot 3 procent. Deze segmenten worden geschaard onder ‘gemak’, net als fastservice. Maar fastservice – quickserive en fastfood – doen het met een omzetdaling van 1 tot 3 procent minder goed.

De grootste omzetverliezers volgens FISN is de horeca en de catering. In de horeca moeten vooral drankverstrekkende bedrijven fors terug in omzet tot wel 6 tot 10 procent. Catering laat het vooral liggen in de segmenten foodservice bij bedrijven en inflight catering.

Reageer op dit artikel