artikel

Verpakking als imagebuilder

Fastfood 301

Verpakking, disposables en servetten zijn meer dan praktisch. Met de kleur, de vorm, het materiaal, tekst en beeld vertellen ondernemers het verhaal van hun bedrijf, zonder de functionaliteit uit het oog te verliezen. Het draait om een totaalbeleving, en vaak speelt duurzaamheid een hoofdrol.

Verpakking als imagebuilder
Voor als je niet van vieze vingers houdt: de Chip ’n Dip frietzak van Fonkels.

De verpakking is een krachtige marketingtool, en steeds meer cafetariaondernemers gaan er als zodanig mee om. Zo ook Dennis van Leeuwen, eigenaar van cafetaria Jolidé. Hij plaatst verpakkingen op een voetstuk. En niet alleen om te voorkomen dat de friet en de snacks koud worden. Zijn rood-geel gekleurde papieren tasjes met logo vallen op in het straatbeeld van Utrecht en Houten. ‘Het verhoogt je naamsbekendheid. Elke gast of koerier komt wel langs een huis of een bedrijf. Ze zien je.’

Plastic is voor hem een no-go- area. ‘Dat past niet bij onze groene en innovatieve uitstraling. Zover is het nog niet, maar het liefst zou ik helemaal zelfvoorzienend zijn. Dat je niet meer afhankelijk bent van energieleveranciers. Als je dát wilt, dan moet de verpakkingslijn binnen je bedrijf daar wel bij aansluiten.’

Collega-ondernemer Helen Geul is al een paar stappen verder. In 2008 opende ze haar biologische snackbar aan de Jan van Galenstraat in Amsterdam. In het knusse Natuurlijk Smullen ademt alles duurzaamheid, inclusief de disposables. ‘Verse patat, hamburgers van honderd procent biologisch vlees, vegetarische en glutenvrije snacks, daar past natuurlijk geen plastic bakje als verpakking bij, maar een kartonnen. Daarmee laat ik zien waar ik voor sta.’ Ze lacht: ‘Alles is hier afbreekbaar. Tot en met de tandenstoker.’

Prijs

Barend Vellinga van OrganicWare ziet dat steeds meer cafetariahouders duurzame verpakkingsmaterialen, disposables en servetten omarmen. Duur? ‘Nee hoor. We kunnen met bepaalde duurzame producten de prijs van het traditionele plastic al aardig benaderen. Bijvoorbeeld met een frietbakje van kraftpapier. Hiermee houd je de kosten het best in de hand. En wil je als ondernemer wat meer laten zien? Dan bedrukken wij de kraftbakjes vanaf 25.000 stuks. Dat doen we natuurlijk uitsluitend met kleuren vanuit plantaardige grondstoffen. Bovendien kun je door de afwijkende standaard die gasten gewenst zijn een andere prijs vragen.’

Peggy Hollander-Bakkenes van Duni Benelux ziet echter dat er plastic A-bakken worden gebruikt omwille van de prijs en het gemak. ‘Dat is natuurlijk prima, maar val je dan wel voldoende op in deze tijd? Zeker wanneer gerechten meegenomen worden of thuis worden geconsumeerd is het belangrijk dat een ondernemer zichtbaar is. Natuurlijk is niet elk materiaal geschikt voor elk gerecht en kost een goede verpakking soms wat meer, maar het kan zoveel meer betekenen voor je bedrijf.

Totaalbeleving

Jeroen Heijsen van Conpax is ervan overtuigd dat de consument in een luxe cafetaria meer wil betalen als de totaalbeleving goed is. ‘Disposables zijn daarvan een belangrijk onderdeel. Sterker nog, dichterbij kun je niet komen, je bent immers aan het eten. Dat kun je doen door een aansprekende bedrukking of de vorm en het materiaal aan te passen. Een vers ambachtelijk frietje komt natuurlijk veel beter tot zijn recht in een stijlvol en duurzaam frietbakje van bruin karton dan een plastic A-bakje.’

Wel heeft hij een waarschuwing. ’Rondom duurzaamheid en verpakkingen heerst veel onduidelijkheid. Bruin karton is lang niet altijd milieuvriendelijk. Of een verpakking ook daadwerkelijk duurzaam is, is te herkennen aan de bijbehorende certificaten. Denk aan het FSC-logo. Een duurzame verpakking moet ook als zodanig herkenbaar zijn voor de consument.’

 


Duurzame lijn

Het concept 100%FAIR, de jongste ontwikkeling van Conpax, omvat een complete duurzame verpakkingslijn voor cafetaria’s, waaronder snackbakjes, saladeverpakkingen en hamburgerboxen. ‘Op elke verpakking staat dat het om biobased, composteer- en recyclebaar materiaal gaat’, aldus Jeroen Heijsen.


 

Bezorgen

De meerwaarde van verpakkingen voor cafetariahouders bewijst zich volgens Folmer Zijlstra van Fonkels ook buiten de deur. Zijn bedrijf levert honderd procent duurzame en FSC-gecertificeerde verpakkingen voor de foodsector met oog voor uitstraling, hygiëne en gebruiksgemak. ‘Steeds meer maaltijden worden bezorgd. Dit vraagt om andere, stevige verpakkingen die ervoor zorgen dat maaltijden ongeschonden arriveren. Klantenwaarderingen dragen bij aan een hogere ranking, dus wanneer de producten er bij aankomst ook nog goed uitzien en wanneer de verpakking aantrekkelijk is, zal dat helpen aan betere klantenreacties en dus een hogere positie op de bestelsites.’

Zijlstra begon met zijn bedrijf omdat hij gelooft in duurzame en gebruiksvriendelijke verpakkingen. ‘Foodtrucks en haute friture groeien in populariteit. Hierbij wordt enorm veel aandacht besteed aan de totale beleving, de herkomst van de producten, originaliteit en duurzaamheid. Bij deze presentatie passen de traditionele verpakkingen niet.’

 


Frietzak met sausvak

De Chip ’n Dip frietzak van Fonkels heeft een apart sausvak. En de frietzak heeft een scheurlijn, zodat je ook makkelijk bij de laatste frietjes kunt komen. De frietzak met sausbakje is gemaakt van vetwerend FSC-gecertificeerd karton. Door de witte binnenkant hebben de frietzakken een hygiënische uitstraling, de natuurlijke kraf-look aan de buitenkant zorgt voor een duurzamere en authentieke presentatie. De frietzak is ook verkrijgbaar in andere designs, zoals een stoere tattooprint.


 

Olifantengras

En de ontwikkelingen gaan snel, weet Vellinga van OrganicWare. ‘Er wordt er ook met nieuwe samenstellingen van grondstoffen geëxperimenteerd. Bijvoorbeeld om pulp van suikerriet te mengen met hout. Hierdoor ontstaat er een steviger product dat beter tegen hitte is bestand. Daarnaast zijn er ontwikkelingen met restafval van grassoorten, bijvoorbeeld olifantengras.’
Wouter Smits van Primus Wafer Paper gaat nog een stap verder met een disposable die volledig eetbaar is. ‘Ik zie het helemaal voor me: biologische patat in een bakje van ouwel, eetbaar papier op basis van aardappelzetmeel dat honderd procent biologisch afbreekbaar is. Er bestaat geen betere manier om een gezond imago van je bedrijf of product te communiceren.’

 


Trendy krijt

Pubchalk is een trendy lijn verpakkingen uit de koker van Depa. ‘Hiermee speelt het bedrijf in op de populariteit van foodtrucks en andere to go-foodconcepten. Marketing coördinator Linda van den Heuvel: ‘Pubchalk spreekt aan vanwege de trendy krijt-look bedrukking en inspirerende teksten, waarmee je kunt variëren. Zo trakteer je je gasten elke keer weer op een bijzonder ervaring. Die teksten zijn zo leuk, dat zij het delen waard zijn. Dat draagt weer bij aan je online zichtbaarheid.’ Depa komt met meer producten. ‘Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met een uniforme verpakkingslijn met veel verschillende typen verpakkingen voor fastfoodondernemers die combinaties maken met andere menu’s of etenswaren zoals salades, nasi of pasta’, zegt Van den Heuvel.


Drinkbekers plat geleverd

De Pop-Up Cup van Fonkels is een kartonnen doosje met een zakje dat plat wordt geleverd en dus weinig plaats inneemt. Het doosje opent zich automatisch wanneer je het aan de zijkant samenknijpt. Even vullen, de bovenkant samenvouwen, een rietje door het gaatje in de bovenkant en klaar is deze verpakking, die FSC-gecertificeerd en daarmee zeer duurzaam is. De verantwoorde Cup heeft géén plastic deksel. Na gebruik zijn het karton en plastic simpel van elkaar te scheiden. De materialen zijn prima recyclebaar

Reageer op dit artikel