nieuws

Onderzoek: merendeel wil betalen voor kraanwater met goed doel

Dranken 119

Nederlanders willen best betalen voor kraanwater in horecazaken, als ze daarmee een goed doel steunen. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 47.000 Nederlanders. 

Onderzoek: merendeel wil betalen voor kraanwater met goed doel

Het onderzoek is uitgevoerd door GfK in opdracht van Made Blue, een organisatie die zich wereldwijd inzet voor schoon drinkwater.

Zo’n 60 procent geeft aan dat ze bereid is om de portemonnee te pakken voor kraanwater, als daarmee tevens een goed doel wordt gesteund. Gasten willen zelfs tot 75 procent meer geld uitgeven aan een karaf kraanwater in een restaurant als ze weten dat ze daarmee bijdragen aan schoon drinkwater in een derdewereldland.

Water met een verhaal

Made Blue biedt de Nederlandse horeca de mogelijkheid om hier werk van te maken. ‘We serveren water met een verhaal in restaurants’, zegt mede-oprichter Frank van der Tang. ‘Zo leveren we al aan meer dan 200 horecagelegenheden de mogelijkheid om hoge kwaliteit tafelwater te serveren. Bovendien doen wij de belofte dat voor elke liter die hier wordt geserveerd, we gegarandeerd 1000 liter schoon drinkwater realiseren in ontwikkelingslanden. Daar zijn we heel transparant in en zo zorgen we inmiddels voor zeker 2,5 miljoen liter schoon drinkwater per dag.’

Gratis kraanwater

Maar liefst 94 procent van alle ondervraagde gasten vindt dat kraanwater in een restaurant gratis moet zijn als zij ook andere consumpties bestellen. Als het gaat om water met een goed doel, dan is 59 procent van de gasten bereid om te betalen voor tafelwater. ‘Dit gevoel uit zich ook in een hogere prijs’, aldus Van der Tang. ‘Deze gasten willen maar liefst € 1,42 extra betalen voor een karaf kraanwater als zij weten dat dit leidt tot 1000 keer zoveel schoon drinkwater in derdewereldlanden.’

Volgens Van der Tang zorgt samenwerking met een goed doel direct voor meer omzet van de restaurateur. ‘Uit eten gaan is altijd een kwestie geweest van een goed gevoel. Als gasten weten dat zij bijdragen aan een betere wereld, dan zijn ze duidelijk bereid meer geld te spenderen.’

Over Made Blue

Made Blue heeft als missie: schoon drinkwater voor iedereen. Dit wordt gerealiseerd door  onder meer kraanwater in de horeca te promoten en te koppelen aan drinkwater projecten.

Reageer op dit artikel