artikel

Jesper Polman zet Eetwinkel Polly naar zijn hand

Cafetaria Top 100 3748

De Cafetaria Top 100 winnen is één ding; die kwaliteit vasthouden, blijven innoveren en je bedrijf toekomstbestendig maken, is iets anders. Jesper Polman van Eetwinkel Polly vertelt hoe hij dat aanpakt als jonge ondernemer. ‘Een frietje verkopen, kan iedereen. Je moet opvallen.’

Jesper Polman zet Eetwinkel Polly naar zijn hand
Foto: Studio38C

Het is een half jaar na de winst van de Cafetaria Top 100 en Eetwinkel Polly in Bemmel heeft alweer flinke stappen gemaakt. De vier digitale schermen met mooie foto’s en bewegende beelden is het eerste wat opvalt bij binnenkomst. Het is de hand van Jesper Polman (33), die het bedrijf nu draait, met zijn vader Rob als ondersteunende kracht. ‘Rob vond het eerst niets, te duur’, weet Jesper nog. ‘€10.000, dat is ook wel flink geld.’

De jonge ondernemer was echter vastberaden. ‘De levensduur is minstens tien jaar. Voorheen hadden we ledschermen zonder bewegend beeld. Dat zag er goed uit. maar het kon beter. Ik wil het perfect hebben. Het is zo belangrijk dat de presentatie aantrekkelijk is.’

De investering betaalt zich uit. ‘Ik merk dat, sinds wij deze schermen hebben met de fotografie, we die producten meer verkopen. En de gemiddelde besteding is in de eerste twee weken omhoog gegaan met €0,75 naar €12,75. Ruim €2600 extra per maand.’

Meer beleving

De schermen zorgen voor meer beleving in de zaak. Maar het zijn er minder dan voorheen, en de volgorde is omgegooid. ‘We hadden eerst acht schermen en de dranken stonden helemaal links, ver van de kassa vandaan. Nu hangen de dranken bij de kassa. We hebben in de laatste tien jaar misschien drie cappuccino’s verkocht. De laatste twee weken vijftien. Dat komt omdat mensen het nu zien.’ Ook zijn vader ziet inmiddels dat het werkt. ‘Nu is hij lyrisch.’

Eetwinkel Polly

De fotografie van Jesper Polman komt mooi tot zijn recht op de nieuwe digitale schermen met bewegend beeld. Foto: Studio38c

Jesper is, naast uitstraling, constant bezig met het innoveren van het aanbod. ‘Medewerkers worden weleens gek van mij. Soms gaat het ook te ver. Het moet
natuurlijk wel hanteerbaar blijven.’ Dat is de keerzijde waar Rob dan ook op wijst. ‘Vroeger hadden we frietje met, een frikandel, een kroket en een kaassouflé. Toen kon je vijf klanten aannemen. Nu is het allemaal veel uitgebreider, met friettoppings en verschillende hamburgers. Met één bestelling heb je je handen vol.’


Discussies

Vader en zoon zijn het vaker niet eens met elkaar, wat leuke discussies oplevert. Zo is Jesper bezig met tijdelijke specials. ‘Ik zat te denken om voor twee maanden onze ouderwetse zelfgemaakte bamischijf terug te laten komen. Daar komen de mensen voor.’

Rob geeft tegengas: ‘Als je zoiets doet, zit je eraan vast. Ik zou zoiets erin houden, zeker als mensen er speciaal voor komen.’ Jesper vindt van niet. ‘Neem ons frietje Los Polly’s met Parmezaanse kaas, guacamole en salsa. Dat is een zomerfrietje, maar mensen vragen er het hele jaar naar. Schaarste, dát is de kracht. En de volgende keer zijn ze er op tijd bij, want ze willen het niet missen. Dan hebben ze weer zin om te komen. In de zomer het frietje en in de winter de bamischijf. Iedere keer moet je mensen triggeren. Je kunt niet altijd alles erin houden, dat is niet haalbaar.’ Rob glimlacht. Het idee van Jesper is zo gek nog niet.


Hamburgers op flaquettes

Een gerecht uit de hoed van Jesper dat zich inmiddels heeft bewezen, zijn de hamburgers op flaquettes, een soort ciabattabolletjes. ‘Het straalt ambacht uit’, vindt hij. ‘Het ziet er frisser uit. Niemand verkoopt zulke broodjes.’ En natuurlijk de friettoppings. Volgende maand komt Polly met een frietje surf and turf. Jesper: ‘Kijk, iedereen kan een frietje verkopen. Het gaat erom dat je opvalt. Daarmee kun je het meeste succes halen. Dan blijven mensen het over je hebben en dan komen ze vaker naar je toe.’

Eetwinkel Polly

Hamburger op een flaquette met sla, rucola, rode ui, tomaat en ketchup. Foto: Studio38C

Ook als het gaat om bezorging, waar Polly binnenkort mee begint, wil Jesper opvallen. ‘Laatst heb ik een elektrische step/e-scooter gezien in Amsterdam. Dat is een step die eruitziet als een Harley, maar je hebt er geen helm voor nodig. Dat is een goed voorbeeld van iets waarmee je je kunt onderscheiden, zoiets zie je nergens. Als je die door Bemmel laat rijden, heeft iedereen het erover. Of het geschikt is voor bezorgen? Hij zal wel aangepast moeten worden. De lokale staalboer kan er wel een passend frame op zetten.’

Social media

Ook over social media heeft Jesper duidelijke ideeën, maar posten is er de laatste tijd echter een beetje bij ingeschoten. ‘Gewoon te druk. Maar ik post liever één keer in de twee weken iets goeds dan elke dag een standaardpost.’ Over de advertentieposts van de formule is Jesper niet enthousiast. ‘Daar scrollen mensen langs. Dan gebruik je niet de kracht van social media.’

Wat is dan wel een goede post volgens Jesper? ‘Persoonlijk en informatief op een ludieke manier. Laatst had ik pulled chicken gemaakt en in bakjes geportioneerd. Daar had ik een mooie foto van gemaakt met de tekst ‘Binnenkort weer pulled chicken bij Polly’. Zo laten we ook een beetje ambacht en versbeleving zien, de kwaliteit van onze winkel. Of een bericht waarin we het personeel in het daglicht zetten. Dat vindt iedereen fantastisch. Met een mooie foto erbij, dat blijft hangen.’

Dat is zijn doel. ‘Misschien komen ze niet meteen pulled pork halen, maar de volgende keer dat ze eten willen bestellen, denken ze aan Polly.’

Eetwinkel38C

Vader Rob en zoon Jesper Polman. Foto: Studio38C


Cafetaria Top 100

Hilversum, 30 oktober 2017. Het voltallige team van Eetwinkel Polly uit Bemmel ontploft als één man op het podium. Ze zijn zojuist uitgeroepen tot winnaar van de Cafetaria Top 100 2017. De volgende ochtend hangt Edwin Evers aan de lijn. Daarna volgen onder meer 3FM, Radio 1, Qmusic en Omroep Gelderland. Van heinde en ver komen mensen naar Bemmel om de zaak met eigen ogen te aanschouwen, en dat gebeurt nog steeds.

Rob Polman spoort andere cafetaria’s om zo veel mogelijk voordeel te halen uit de Cafetaria Top 100. ‘Het maakt niet uit waar je eindigt op de lijst. Laat gewoon zien dat je in de Top 100 staat. Misschien ben je wel de beste van je regio, of van je dorp. Als je slim bent, kun je het uitbuiten.’ En wat levert het dan op? Rob Polman: ‘Een hoop werk, haha.’


Ook meedoen aan de Cafetaria Top 100?
Schrijf je nu gratis in via cafetariatop100.nl


 

Foto's

Reageer op dit artikel