artikel

De Canterlanden profiteert van deelname Cafetaria Top 100

Cafetaria Top 100 105

In 2015 bezetten Arjen en It Hiemstra met De Canterlanden­ stek 26 in de Cafetaria Top 100, in 2016 stond het horeca-­echtpaar vier plekken hoger en was de zaak de hoogst geklasseerde cafetaria van Friesland. Dat belooft wat voor 2017. Het Friese stel profiteert en leert volop van deelname aan de ­competitie. De leermomenten van afgelopen jaar: verse friet, social media, narrowcasting en een aparte hamburgerkaart.

De Canterlanden profiteert van deelname Cafetaria Top 100
Arjen en It Hiemstra van De Canterlanden steken veel op van hun deelname aan de Cafetaria Top 100. Foto: Anne van der Woude

Wie over de drempel van de cafetaria met eetcafé stapt, kan er niet omheen: op de toonbank staat een enorme beker te glimmen. Iedereen mag het weten: De Canterlanden is de beste cafetaria van Friesland. ‘Dat levert veel positieve reacties op van klanten en leveranciers’, erkent de 45-jarige Hiemstra volmondig. Medewerker Patrick Inia knikt.

Aan gespreksstof ontbreekt het de personeelsleden sowieso niet. Het welkom is allerhartelijkst en spontaan, één van de pluspunten in het juryrapport van de Cafetaria Top 100 2016. Andere aandachtsgebieden met hoge scores: het terras, de hygiëne, het assortiment en de productpresentatie. Het terras is verzorgd, de hygiëne optimaal en het assortiment breed.

De Canterlanden serveert naast authentieke snacks, friet en ijs ook plates, belegde broodjes en pizza’s. ‘Je moet je onderscheiden. Dat doen alle cafetaria’s uit de top van de Top 100,’ weet Hiemstra.

 

Cafetaria Top 100

Foto: Anne van der Woude

Terras met verwarming

Ondanks de goede jurycijfers, valt er nog winst op deze bedrijfsonderdelen behalen, stelt Arjen Hiemstra. Hij wijst naar het terras met zestig zitplaatsen. ‘Ik heb een prachtig terras met verwarming, fleecekleedjes, alle ingrediënten voor een lekker hapje en drankje in een gezellige ambiance zijn aanwezig. Toch blijven mensen niet zo snel zitten als het iets kouder is. In het weekend is het 80 procent afhaal. Bezorgen gaat prima. Ik heb vrijdag, zaterdag en zondag drie auto’s rondrijden. De vraag is dus hoe je meer mensen binnen houdt. Dat is niet gemakkelijk omdat het hier geen winkelgebied is. Mensen moeten bewust langskomen.’

 

Cafetaria Top 100

Foto: Anne van der Woude

Verse friet

Arjen en It Hiemstra proberen het met feestjes, partijen en live-muziek. Ook productinnovatie is dagelijkse kost om klanten te binden. Arjen Hiemstra: ‘Versbeleving is ontzettend belangrijk, weten we dankzij de Cafetaria Top 100. Daarom hebben we naast de 9 mm rasfriet van McCain sinds november 2016 verse friet van Agria. We snijden en wassen de aardappels zelf, met schil. Het kost de klant een kwartje meer, maar dat heeft hij er voor over. In het à la cartegedeelte serveren we alleen verse frites.’

 

Cafetaria Top 100

Foto: Anne van der Woude

Van de slager

Hoge ogen gooien de Hiemstra’s ook met een nieuwe hamburgerkaart. Met hamburgers van het vlees van de slager. Kwaliteit en ambacht op één. ‘Dat heb ik gezien bij Alida’s Smulpaleis in Roden, de nummer 1 van 2015. Ik ben daar op visite gegaan om ideeën op te doen en Jan Willems is ook hier geweest. Je moet je onderscheiden met vers, streekeigen, ambacht en duurzaamheid.’

Duurzaamheid uit zich bij De Canterlanden op verschillende manieren: zonnepanelen op het dak, groene energie en een fietsen- oplaadpunt. ‘We zijn in gedachten al bezig met elektrische personenauto’s voor de bezorging, maar dat is nog verschrikkelijk duur.’

 

Cafetaria Top 100

Foto: Anne van der Woude

Formuleloos

Arjen en It Hiemstra doen al vier jaar lang alles op eigen kracht zonder inbreng van een conceptformule. Hoewel de nummer twee tot en met tien van de huidige Cafetaria Top 100 2016 formulebedrijven zijn, staat het duo niet te springen om zich aan te sluiten bij een franchiseformule. ‘Dan moeten ze echt met een goed verhaal komen.’

Wél neemt Hiemstra de aanbevelingen over het gebruik van social media ter harte. ‘We werken aan een nieuwe website, ook heb ik cursussen gevolgd. Eerst stond er wat sceptisch tegenover maar ik moet zeggen dat je verbazingwekkend veel reacties krijgt via Facebook.’

Reageer op dit artikel