nieuws

Cafetaria ’t Dörp dicht wegens personeelstekort: ‘Echt heel zuur’

Bedrijfsvoering 2707

Cafetaria ’t Dörp dicht wegens personeelstekort: ‘Echt heel zuur’

Cafetaria ’t Dörp in het Brabantse Luyksgestel is voorgoed dicht wegens personeelstekort. Zelfs de geplande laatste dag, 1 december, was niet haalbaar. Zondag 13 oktober is de deur definitief op slot gegaan.

Dat meldt het Eindhovens Dagblad. De ondernemers hebben besloten de cafetaria vanwege het structurele personeelstekort na 5,5 jaar te verkopen. De laatste dag zou eigenlijk 1 december zijn, maar door het langdurig uitvallen van een medewerker wegens ziekte, ging de zaak op zondag 13 oktober al dicht.

Loes Lavrijsen draaide de cafetaria in Luyksgestel, vlakbij de Belgische grens, samen het haar zus Inge. Haar andere zus Marieke en broer Kees runnen Eetcafé ’t Dörp Hooge Mierde, 25 kilometer verderop. Dat is een groter bedrijf, met een cafetaria, dat al bijna 20 jaar bestaat. Moeder José is eigenaar van beide zaken.

‘Ontzettend hard geknokt’

Lavrijsen is zwaar teleurgesteld. ‘Het is zo ontzettend zonde’, zegt ze tegen Snackkoerier. ‘Echt heel zuur. We hebben de eerste 3 tot 4 jaar jaar ontzettend hard moeten knokken om de zaak succesvol te maken. Dat is gelukt, maar we zitten al twee jaar in de problemen wegens tekort aan personeel. We lopen al twee jaar op onze tenen, het houdt gewoon op.’

Problemen met jonge medewerkers

Volgens Lavrijsen denken met name jonge medewerkers er te makkelijk over. ‘En niet allemaal hoor, want sommigen hebben echt hart voor de zaak. Maar anderen bellen rustig de avond ervoor af, terwijl ze al een maand stonden ingedeeld. Of ze bellen een uur van tevoren. Ze snappen maar niet dat je dat niet kunt maken.’

Inwerken kost veel energie

Vooral het constant inwerken van nieuwe medewerkers kost veel energie, zegt Lavrijsen. ‘Een half jaar geleden hadden we met koeienletters op het raam ‘personeel gezocht’ geplakt. Daar kwamen gelukkig veel mensen op af, maar er gaat best veel tijd overeen voordat je iemand goed hebt ingewerkt, zeker als ze niet zo vaak werken. Als ze komen solliciteren, zeggen ze dat ze veel willen werken en leren, maar uiteindelijk blijft er één dag in de week over. En vaak willen ze ook nog alleen ’s avonds werken. Sommigen werken maar 8 uur in de maand. Dan kun je iemand niet goed inwerken. En als je ze dan eenmaal wel hebt ingewerkt, gaan ze alweer weg.’

Impact op privéleven

De personeelsproblemen beïnvloeden ook haar privéleven. De impact op haar gezin wordt te groot. ‘Dat geldt ook voor mijn broer en zussen. Elke keer als iemand afbelt, springen wij bij, terwijl we eigenlijk iets leuks met de kinderen wilden doen. Dat hoort er natuurlijk bij in dit vak, en we zijn van huis uit harde werkers. Maar het werd gewoon te veel. Onze gezinnen moeten hier niet onder gaan leiden, maar dat hebben ze al best lang wel gedaan.’

Klanten weten niet wat er speelt

Klanten van de cafetaria reageren verbaasd op het nieuws en zijn teleurgesteld. ‘Die balen er ook van. Sommigen vinden het moeilijk te bevatten dat je om die reden moet sluiten. Het is ook gewoon een drukke zaak. Maar ze zien niet wat er achter de schermen gebeurt. Er zijn klanten die echt met ons mee wilden denken, één iemand heeft zelfs nog rondgebeld om medewerkers te vinden. Maar dat is nu te laat, de kogel is door de kerk.’

‘Ondernemen in plaats van overleven’

De ondernemers gaan zich nu volledig richt op de zaak in Hoog Mierde, die volgend jaar 20 jaar bestaat. Ook de vaste medewerkers gaan daar aan de slag. ‘Op deze manier kunnen we weer gaan ondernemen in plaats van overleven’, zegt Kees Lavrijsen. ‘Het is jammer dat we deze beslissing hebben moeten nemen, maar gezien de situatie is het er wel één waar we volledig achter staan omdat we zo voor onszelf wat meer rust kunnen creëren. Graag willen wij onze medewerkers en oud-medewerkers bedanken, alsook onze klanten van de afgelopen jaren.’


Reageer op dit artikel