nieuws

60 jaar Cafetaria de Ridder: ‘Nog steeds friet in pannetjes mee naar huis’

Bedrijfsvoering 2267

60 jaar Cafetaria de Ridder: ‘Nog steeds friet in pannetjes mee naar huis’
Vlnr: Annelies, Roeland, Anne, Piet, Kim en Gonnie.

Roeland de Ridder viert samen met zijn familie en zijn team het 60-jarig bestaan van Cafetaria de Ridder. De cafetaria is nog altijd geliefd in Apeldoorn, juist omdat de zaak in al die jaren nauwelijks is veranderd. 

‘We zijn ontzettend druk vandaag’, zegt Roeland de Ridder, die sinds 2013 aan het roer staat bij Cafetaria de Ridder. ‘We hebben een actie: friet, een kroket of frikandel voor 60 cent. Vanmorgen stonden er al mensen in de rij, en dat gaat de hele dag door. Daarnaast hebben we kleurplaatacties.’

Friet, kroketten en frikandellen zijn ook nog altijd de hardlopers. ‘Die staan al jaren op nummer 1, 2, en 3.’ Logisch, volgens de ondernemer. ‘Dit is Apeldoorn, mensen zijn hier meer behouden, er verandert weinig. Als de producten goed zijn, blijven de mensen komen.’

‘Heerlijk, een echte cafetaria’

Ook het interieur is door de jaren heen nauwelijks veranderd en het bordje ‘Snelbuffet’ hangt nog altijd aan de gevel. ‘Het is al vijftien jaar vrijwel hetzelfde. De vloer en de muren zijn nog veel ouder, die zijn al zo sinds het begin van de zaak.’

De keuken is wel aangepakt, maar de ondernemer is huiverig om voor in de zaak dingen te veranderen. ‘Mensen houden daar niet van. Ze komen binnen en zeggen: ‘Heerlijk, een echte cafetaria.’ Dan kan ik wel van alles veranderen, maar wat levert mij dat op?’

cafetaria de ridder

Grote buurtfunctie

De Ridder is in de zaak opgegroeid. ‘Ik ben hier als jongetje begonnen, vloer aanvegen, augurkjes snijden. In de loop der jaren ben ik met het bedrijf meegegroeid. Maar wij zijn nog steeds een cafetaria zoals vroeger. Kleinschalig, en dat vinden we prima. Bij ons komen de mensen een praatje maken, voor de gezelligheid. We hebben een grote buurtfunctie, dat is onze kracht. Ik ben er altijd, of mijn vrouw.’

Drie generaties

De opa van de huidige eigenaar nam 1959 de bakkerij in het pand over en maakte er Snelbuffet de Ridder van. Klanten kwamen eerst uit de buurt, daarna al snel ook uit heel Apeldoorn en omgeving. De afzet groeide en in de jaren 70 was de zaak aan uitbreiding toe.

cafetaria de ridder

Opa Roeland de Ridder met zijn zoon Piet.

In 1980 nam de tweede generatie De Ridder het snelbuffet over. Onder leiding van Piet en Gonnie De Ridder groeide de zaak uit tot zijn huidige vorm. Het snelbuffet werd ‘cafetaria’, maar bleef bekendstaan om de ambacht en gezelligheid. De kinderen, Anne en Roeland, groeiden op in het bedrijf. Begin 2013 nam Roeland de cafetaria over. Zijn vrouw Annelies en zus Anne zijn ook werkzaam in de zaak.

Nierbroodjes en kippenlevers

Wat wel is veranderd sinds de tijd van het snelbuffet, is de productie. ‘Vroeger werd alles zelf gemaakt, want er was niets. Patat, frikandellen, kroketten, gehaktballen; alles wat je verkocht, moest je zelf maken.’

Nog steeds staat Cafetaria de Ridder bekend om huisgemaakte producten. Vooral de nierbroodjes en de kippenlevers. Die laatste worden geweld tot ze gaar zijn, gekruid en op een stokje nog even gefrituurd. Bij de kippenlevers komt er een huisgemaakte gembersaus. ‘Dat doen we al jaren zo, die verkopen heel goed. Net als de nierbroodjes. Mensen komen van heinde en ver.’

cafetaria de ridder

Friet in pannetjes

De cafetaria houdt nog meer tradities van vroeger in stand. ‘In de tijd van het snelbuffet kwamen mensen met een pannetje friet halen, want zelfs plastic tasjes had je toen nog niet. Dat gebeurt nog steeds. Mensen komen langs met een pannetje, die maken we warm en vullen we met patat. Dan doen we de deksel er schuin op en gaat het zo mee naar huis.’

Last van het personeelstekort heeft Cafetaria de Ridder niet. ‘We doen het met onze familie, en één vaste medewerker waar we heel gelukkig mee zijn. Ik ben heel zuinig op haar. Ze vindt het ook leuk, dat is het belangrijkst.’

cafetaria de ridder

Vlnr: Anne, Roeland, Gonnie, Piet, Annelies en Kim.

Gasten goed gevoel geven

De grootste uitdaging? ‘Alles zo houden zoals het nu is en langzaam blijven groeien. Er komen veel bedrijven bij die allemaal een stukje van de markt pakken. Maar wij zijn uniek, met goede producten die je niet overal kunt krijgen. We geven mensen een goed gevoel, ze voelen zich welkom. Samen met het team zorgen we voor een goede sfeer, dat is heel belangrijk.’

Reageer op dit artikel