nieuws

Nederlands Frituurcentrum en ProFri lanceren Smulscore voor cafetaria’s

Bedrijfsvoering 1182

Nederlands Frituurcentrum en ProFri lanceren Smulscore voor cafetaria’s
Een jonge frietliefhebber bij Friethoes in Haarlem. Foto: Dutch Photo Agengy / Sebastiaan Rozendaal

Het Nederlands Frituurcentrum en ProFri presenteren op 30 september naast de Smulgids ook de Smulscore. Dit is een website waarop consumenten reviews kunnen achterlaten over de cafetaria, snackbar of frituur die ze hebben bezocht. Volgens ProFri-directeur Frans van Rooij is dit een manier om meer fans te creëren.

Alle leden van vakvereniging ProFri, initiatiefnemer van de Smulgids, zijn straks te vinden op Smulscore.nl. Vanaf 30 september, de dag dat de Smulgids wordt gepresenteerd tijdens het Frituurwereld Event in Houten, kunnen consumenten daar een review achterlaten. Dat doen ze door scores te geven op bepaalde onderdelen, zoals sfeer, gastvrijheid en kwaliteit. Ze kunnen daarnaast ook een korte tekst achterlaten.

Reviews eerst beoordeeld

De reviews komen pas op de site als ze door de moderators zijn goedgekeurd. Er is eerst een automatisch check, op IP adres. ‘Stel je voor dat iemand in één keer tien slechte of positieve reviews over een bedrijf schrijft, vist het systeem dat eruit’, legt Frans van Rooij uit. ‘En als er scores uitkomen die totaal niet overeenkomen met het bedrijf zoals wij het kennen, gaan bij ons de bellen rinkelen.’

Volgens Van Rooij gaat het erom dat het totale plaatje van het frituurbedrijf klopt. ‘Een keer een mindere score, dat kan. Het is logisch dat er soms iets misgaat, dat is niet erg. Maar het moet opbouwend zijn, afzeiken laten we niet toe.’

Bedrijven in de gids krijgen op 30 september ook een plaquette voor op de counter, waarop staat dat gasten een score kunnen geven. Dat kan via Smulgids.nl, maar ook rechtstreeks op Smulscore.nl.

Smulscore op eigen website

ProFri-leden met een plus- of pro-lidmaatschap kunnen daarnaast een code krijgen waarmee ze de reviewmodule van Smulscore op hun eigen website kunnen plaatsen. Ook via die route komen mensen op Smulscore.nl en kunnen doorklikken naar Smulgids.nl, waar meer informatie over het bedrijf te vinden is. ‘De bedoeling is dan dat ondernemers het gaan stimuleren onder hun gasten.’

Dat het beoordelen van de reviews veel tijd kan kosten, vindt Van Rooij niet erg. ‘Ik hoop dat het een flinke taak wordt, dat we worden overweldigd met heel veel reviews. Dat betekent dat het leeft.’

Het is uiteindelijk de bedoeling dat de ondernemers zelf kunnen gaan reageren op de reviews. ‘We gaan het systeem eerst laten ontstaan, we kunnen er heel veel kanten mee op.’

63 bedrijven in de Smulgids

De Smulgids is inmiddels naar de drukker. De eerste editie bevat bedrijven die het Goed Gefrituurd Keurmerk hebben bemachtigd, en/of in het bezit zijn van een of meerdere oorkondes ‘Met Goud Bekroond’ voor ambachtelijke specialiteiten.

Alle informatie in de gids staat vanaf 30 september ook op Smulgids.nl, inclusief landkaart. Op deze website zijn ook de naw-gegevens te vinden van de frituurzaken die lid zijn van de vakvereniging.

Er staan 63 frituurbedrijven in de eerste editie van de Smulgids. Van Rooij: ‘Vanzelfsprekend zijn er vele honderden cafetaria’s, snackbars en frituren die we hadden kunnen opnemen, maar de bedrijven die in deze Nationale Smulgids staan vermeld, leverden extra inspanningen om het officiële keurmerk van het Nederlands Frituurcentrum daadwerkelijk te behalen en/of hebben hun ambachtelijke lekkernijen laten beoordelen door onze keurmeesters.’

Cafetaria De Toren

Ronald Meijer (links) en Arjan de Winter van De Toren in Castricum met hun gouden snacks. Of zij ook in de Smulgids staan, wordt op 30 september duidelijk. Foto: Wick Natzijl

Merendeel lid van ProFri

Bijna iedereen in de eerste Smulgids is lid van ProFri. ‘Maar dat hoeft niet’, benadrukt Van Rooij. ‘Een aantal staat erin vanwege een van de twee of beide keurmerken. Die kun je ook aanvragen als je geen lid bent. We hopen natuurlijk dat die ondernemers wel lid worden en kiezen voor het Pro-lidmaatschap, zodat ze mee-investeren in de activiteiten die we ontplooien, en met ons meewerken om de consument voor de toekomst te behouden.’

Imago van cafetaria’s verbeteren

Dat is ook het doel van de Smulgids en de Smulscore; het imago van de frituurbranche bij de consument verbeteren. ‘We moeten zelf de slingers ophangen en er een feest van maken, laten zien dat we mooie bedrijven en producten hebben. Er wordt dusdanig over ons geschreven, dat mensen denken dat de cafetaria vet en ongezond is. Dat is feitelijk gezien volledig onjuist. Op deze manier willen we van zoveel mogelijk klanten fans maken, zodat ze ook in de toekomst blijven komen.’

Favoriete cafetaria

Het kan zijn dat een hoge Smulscore ook een manier wordt om in de volgende Smulgids te komen. ‘Misschien zien we uit de reviews nieuwe smuladressen naar voren komen. We vragen consumenten ook om hun favoriete cafetaria, snackbar of frituur door te geven. Die zouden een plek kunnen krijgen in de volgende Smulgids. Maar ook die bedrijven worden dan wel eerst bezocht en beoordeeld om te bepalen of ze voldoen aan de basisvoorwaarden.’

Het Frituurwereld Event van vakvereniging ProFri vindt plaats op maandag 30 september in Houten, van 10.30 tot 16.30 uur. Naast de presentatie van de gids staan er verschillende sprekers op het programma. De deuren gaan open om 09.30 uur.


Reageer op dit artikel