nieuws

‘Hoog verloop personeel ook herkenbaar voor cafetaria’s’

Bedrijfsvoering 790

‘Hoog verloop personeel ook herkenbaar voor cafetaria’s’
Daniel Hell van Verhage Peppelweg steekt veel energie in zijn medewerkers.

Het hoge verloop van horecapersoneel kost de branche bakken met geld, vooral vanwege hoge kosten voor het werven en inwerken van nieuwe werknemers. Dat meldt ABN AMRO. Ook in de cafetariabranche is het verloop en het inwerken van nieuwe mensen inderdaad een probleem dat sommige ondernemers geld kost, zegt ProFri.

ABN AMRO schat dat het jaarlijkse verloop van horecapersoneel 40 procent bedraagt, met name vanwege het grote aandeel jonge arbeidskrachten in de sector.  Volgens de bank gaat het om jaarlijks meer dan 1,4 miljard euro, wat neerkomt op 6 procent van de totale horecaomzet en ruim 42.000 euro per bedrijf.

Verloop

Daarnaast pakt het verloop ook negatief uit voor de productiviteit van bestaande werknemers en wordt het personeelstekort steeds nijpender, waardoor de horecabranche niet goed kan inspelen op de sterk groeiende vraag.

Onvrede over beloning

Het hoge verloop wordt volgens de bank veroorzaakt door onvrede over de lage beloning, werkdruk, gebrekkige mogelijkheden om carrière te maken en tekortschietende begeleiding. De bank stelt dat het verlagen van de werkdruk ook van groot belang is om horecapersoneel te behouden.

‘Cafetaria’s herkennen het hoge verloop’

Cafetaria’s zullen zich niet herkennen in de hoge kosten die worden genoemd in het onderzoek van ABN AMRO’, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij. ‘Wel in het hoge verloop. We weten uit eigen onderzoek dat meer dan 80 procent van het personeel in de cafetaria er tijdelijk werkt. En een nieuwe medewerker inwerken kost gewoon geld, dat is een feit.’

Omzet mislopen

Een nieuwe medewerker achter de kassa zetten, is sowieso een slecht plan, zegt Van Rooij. ‘Dat gaat je helemaal geld kosten. We zien het te vaak gebeuren dat een ondernemer omzet misloopt door de onervarenheid van een nieuwe medewerker. Zo iemand stelt niet de juiste vragen, of helemaal geen vragen. Als we achteraf een mystery rapport bespreken, horen we vaak het excuus dat er een nieuwe medewerker was, en dat daardoor de score op een bepaald onderdeel lager was. Begrijpelijk, maar het heeft je wel geld gekost.’

Inwerken goed organiseren

Van Rooij adviseert cafetariaondernemers om het inwerken op een goede manier te organiseren. ‘Doe dat niet in de spits, maar in de daluren. Controleer of iemand echt klaar is voor een bepaald onderdeel, bijvoorbeeld met een afvinklijst, en zet diegene dan pas in. Als je bedrijf operationeel is, moet je zorgen dat alles goed verloopt.’


Reageer op dit artikel