nieuws

Eerste franchisenemer Burger Business komt uit eigen kweek

Bedrijfsvoering 2888

Eerste franchisenemer Burger Business komt uit eigen kweek
Valentijn Prince (links) en Maarten van Mol in 2017. © Fotopersburo Bert Jansen

Maarten van Mol is de eerste franchisenemer van bezorgconcept Burger Business. Hij was al bedrijfsleider van de vestiging in Breda, en neemt die nu over. Van Mol kan trots zijn, want Burger Business stelt hoge eisen aan franchisenemers.

Van Mol (29) begon twee jaar geleden als medewerker van Burger Business in Tilburg. Een half jaar later werd hij bedrijfsleider in Breda. ‘Dus voor mij verandert er niet heel veel, ik doe dit al vanaf de opening. Ik ken het proces, en het past echt bij mij.’

100 bestellingen in het weekend

Burger Business in Breda is vooral een bezorglocatie, maar heeft ook 25 zitplaatsen. ’80 procent op een avond is bezorgen’, zegt Van Mol. ‘Op een doordeweekse avond gaat het om 50 tot 60 bestellingen, in het weekend kan het oplopen tot 90 of 100.’

Het team van Van Mol is opgebouwd uit vijf mensen in de keuken, acht op de fiets en tien op scooters.

Burger Business

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Financiering grotendeels zelf geregeld

Burger Business was niet actief op zoek naar een franchisenemer in Breda, maar Van Mol toonde interesse voor de vestiging. ‘En hij doet zijn werk daar super goed’, zegt Valentijn Prince, die Burger Business in 2015 opzette met Daan van Loon.

Van Mol heeft 75 procent van de financiering bij de Rabobank geregeld. Prince: ‘Dat is redelijk uniek voor een starter, dat zie je in de markt bijna niet. Maar bij de Rabobank weten ze dat wij een serieuze partij zijn die met goede mensen komen.’

Burger Business

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Breda – Burger Business

Burger Business stelt hoge eisen

Prince en Van Loon hadden in eerste instantie de vestiging in Eindhoven aangeboden voor franchising. ‘Maar daar hebben we de juiste match nog niet gevonden’, zegt Prince.

De ondernemers hebben meer dan vijftig aanmeldingen binnen, maar stellen hoge eisen aan potentiële franchisenemers en nemen de tijd om de juiste mensen te vinden.

Op zoek naar echt fans

‘Andere concepten zien we fouten maken omdat ze in heel snel willen groeien. Je krijgt dan mensen die makkelijk een contract tekenen, alsof ze een auto kopen. Alles wordt voor ze geregeld, en misschien hoeven ze niet eens full time te werken. Wij zijn echt op zoek naar mensen die er vol voor gaan, fan zijn van het concept en echt goed zijn. Dat mag best iets langer duren. We willen rustig groeien.’

Burger Business

Valentijn Prince (links) en Daan van Loon. (C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Ondernemers zijn jong en snel

Een franchisenemer van Burger Business moet in de cultuur van het bedrijf passen, zegt Prince. ‘Wij zijn jong, snel en proberen alles strak te regelen. We creëren wel een informele setting, en werken met mensen samen in plaats van dat ze voor ons werken. het model is ook echt gebouwd op de input van ondernemers.’

Eigen hamburger samenstellen

Ondertussen is Burger Business bezig om het aanbod drastisch te veranderen. ‘We willen het concept fris maken en kijken kritisch naar het menu. Dat is nu best uitgebreid, maar we zien dat mensen zelf toppings toevoegen of eraf halen zodat het in de buurt komt van wat ze willen eten. Ze willen ernaartoe dat gasten hun eigen burger kunnen samenstellen, made to order.’

Burger Business is in 2015 opgezet door Valentijn Prince (29) en Daan van Loon (30). Het is van origine een bezorgconcept dat is gespecialiseerd in hamburgers en halal kipburgers.

Er zijn inmiddels drie vestigingen: in Tilburg, Eindhoven en Breda. In mei 2019 maakten de ondernemers bekend er een franchiseformule van te maken.

Burger Business richt zich ook steeds meer op zittenblijvers. Zo komt in Eindhoven 50 procent van de omzet uit de zaak zelf. Bezorgen gebeurt via een eigen bestelapp van Foodticket en alle beschikbare bezorgdiensten.

Spicy Cowboy is hardloper

Hardlopers, zoals de Trufflelicious en de Spicy Cowboy, blijven op het menu staan. ‘Dat zijn inmiddels merknamen op zich. De burger die niet zo hard lopen, gaan ervanaf.’ Het doel is om het gepersonaliseerde aanbod medio november te introduceren.

De nieuwe plannen betekenen een uitdaging voor de keuken, weet Prince. ‘Maar voor de gast is het beter. Zo willen we de rest van de markt voorblijven.’

Burger Business

Burger Business in Breda. (C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Breda – Burger Business

 


Reageer op dit artikel