nieuws

Cafetaria Coen is middelpunt van populaire wielerronde

Bedrijfsvoering 836

Cafetaria Coen is middelpunt van populaire wielerronde

Het wielerseizoen zit er bijna op, maar voor Cafetaria Coen in Westbroek moet het hoogtepunt nog komen. De tiende editie van de wielerronde Westbroek staat voor de deur en de cafetaria is het middelpunt van het evenement, dat ieder jaar populairder wordt.

De wielerronde Westbroek wordt voor de tiende keer georganiseerd. Voor Linda en Coen van Dijk van Cafetaria Coen is het de vierde keer dat ze betrokken zijn bij het evenement. De zaak bevindt zich op een prominente plek: start en finish vinden voor de cafetaria plaats.

Steeds meer bezoekers

‘Het wordt elke jaar groter en groter’, zegt Coen van Dijk, die de zaak in 2015 overnam. ‘Er komen ook steeds meer sponsoren bij. Op vrijdag is er een tijdrit, de ronde is op zaterdag.’

Aan de wedstrijd doen meer dan 60 amateurwielrenners mee en er worden tussen de 200 en 400 bezoekers verwacht in het Utrechtse dorp. ‘Er komen ook steeds meer mensen uit de omgeving op af.’ Het evenement wordt georganiseerd voor Spieren voor Spieren, en Cafetaria Coen draagt 5 procent van de opbrengst af aan het goede doel.

Voor het eerst een horecaplein

Vanzelfsprekend is Cafetaria Coen ook sponsor van het evenement en verzorgt samen met Café ’t Kikkertje voor het eerst een horecaplein met twee grote tenten op het kerkplein, tegenover de cafetaria. Daar serveert het team broodjes braadworst en beenham, is er een buitenbar en een kinderplein. De cafetaria organiseert ook een frikandellenwedstrijd.

Weekplanning

De voorbereiding hebben de ondernemers inmiddels in de vingers. ‘Mijn vrouw en ik hebben veel horeca-ervaring en we doen dit natuurlijk niet voor het eerst. Je moet ten eerste goed op je inkoop letten, zodat je niet met lege handen komt te staan.’

Daarnaast maakt de ondernemer een goede weekplanning in aanloop naar het event. ‘Zodat elke dag duidelijk is wat er moet gebeuren. Ik zorg dat we de materialen op tijd hebben zodat we ’s ochtends meteen kunnen opbouwen. Ik heb ruim personeel staan – zo’n 9 of 10 man – en de mise-en-place is vroeg klaar. We willen niet achter de feiten aanlopen.’

Inspringen waar nodig

Tijdens de drukte is kwaliteit belangrijk voor Van Dijk. ‘Dat moet je waarborgen. En de tafels schoon, de zaak opgeruimd en een goede doorstroom van mensen.’

Van Dijk wil daarnaast het overzicht houden en zich vrij kunnen bewegen. ‘Ik rooster mezelf uit, zodat ik snel kan schakelen en bijvoorbeeld niet aan het bakken ben. Dan kan ik inspringen waar nodig. Op de rustige momenten kan ik een praatje maken met gasten, naar buiten om zelf bitterballen te serveren en mijn gezicht laten zien. En ik ben crisismanager. De vorige keer knalde de generator eruit en moest ik in actie komen. Dan wil ik niet bezig zijn met bestellingen.’

Drukte spreiden

Met het horecaplein wil Van Dijk meer spreiding creëren. ‘In de zaak is plek voor 35 mensen en vorig jaar moest ik ‘nee’ verkopen omdat we vol zaten. Als het mooi weer is, gaan mensen in het weiland zitten, maar het regende. Dat is natuurlijk zonde. Met het horecaplein kunnen we dat spreiden, zodat niet iedereen tussen 17.30 en 18.30 uur wil eten.’

Veel gratis eten

De cafetariaondernemers geven veel weg tijdens de wielerronde: ijsjes en friet voor de kinderen, bitterballen voor de bezoekers, flesjes AA voor de wielrenners en tegoedbonnen voor de winnaars. ‘Ik denk dat het gaat om 80 ijsjes, 80 frietjes, 500 bitterballen, 65 flesjes AA en vier tegoedbonnen van €10. Dat is aardig wat. Maar ik vind een dergelijk evenement belangrijk voor Westbroek, en zoiets kun je alleen organiseren met veel sponsoren. Wij sponsoren ook de korfbalvereniging, de tennisclub en de Oranjevereniging. Dat is heel belangrijk in deze gemeenschap.’


Reageer op dit artikel