nieuws

Plaza Jagershoef toont met ‘Project X’ kracht van social media voor cafetaria’s

Bedrijfsvoering 1033

Plaza Jagershoef toont met ‘Project X’ kracht van social media voor cafetaria’s

De gratisfrietactie van Plaza Jagershoef op donderdag 3 juli was een overweldigend succes, zeggen eigenaren Hugo van Wandelen en Theo van Gemert. Volgens de ondernemers hebben ze hiermee de kracht van social media aangetoond en moeten cafetaria’s hier vol op inzetten.

Om de zomervakantie in te luiden, deelde Plaza Jagershoef in Eindhoven op 3 juli tussen 12.00 en 16.00 uur gratis friet uit. Daarnaast konden mensen voor een euro een frikandel of kroket kopen.

In totaal heeft het team in vier uur tijd meer dan duizend puntzakken friet gebakken. De meeste mensen kochten ook nog een kroket en frikandel, zo laat Theo van Gemert weten. Ook is er volgens hem veel ijs en frisdrank verkocht.

Van Gemert zegt het idee te hebben afgekeken bij Robby’s Snacks in Raalte, dat al jaren rond carnaval gratis friet uitdeelt. ‘Onder het mom van ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’.’

Promotie via social media

De Plaza-ondernemers hebben de actie onder de aandacht gebracht via een actieve socialmediacampagne. ‘We hebben twee weken lang bijna dagelijks iets voorbij laten komen.’

Ze werden daarbij ondersteund door het marketingbedrijf waar Plaza mee samenwerkt, dat lokaal een betaalde campagne op social media heeft gedraaid. ‘En we hebben medewerkers, vrienden en familie gevraagd het te delen. We zijn daar best fanatiek in geweest.’

friet

Vrees voor ‘Project X’

De online campagne heeft behoorlijk wat teweeg gebracht in Eindhoven. Omroep Brabant, Studio040 en Indebuurt Eindhoven kwamen allemaal een kijkje nemen. Ook vooraf was er in de lokale media aandacht voor de actie. Al met al leidde het tot duizenden reacties op social media.

Van Gemert: ‘Ik heb er wel wakker van gelegen, want er werd gesproken over ‘Project X’. Dat wilden we natuurlijk helemaal niet.’

Project X refereert aan een verjaardagsfeestje in Haren in 2012, dat uitliep op rellen. Er waren duizenden mensen op afgekomen omdat de aankondiging massaal werd gedeeld op social media. ‘We hadden ons natuurlijk wel voorbereid, met hekken en extra tafels buiten.’

Groot feest

Het evenement is volgens Van Gemert perfect verlopen. ‘Het was één groot feest. Vooral gezinnen met jonge kinderen kwamen erop af, maar ook scholieren en studenten. Zelfs een heel kinderdagverblijf. Er waren mensen die met de auto net terugkwamen van vakantie, op de radio over ons hoorden, en de afslag naar ons hebben genomen. ‘

Plaza Jagershoef werd bij de actie met gratis friet ondersteund door Sligro, Aviko en Oliehoorn. ‘Om de kosten te kunnen drukken. Heel mooi dat ze daarin meegingen, alle lof.’

Kracht van social media

De cafetariahouders, die in de formuleraad van Plaza zitten, wilden het potentieel van social media aantonen. Van Gemert: ‘Dit hebben we ingezet samen met voormalig formulemanager Rob Doorn en zijn opvolger Bart Krause. We hebben er in de winkel vooraf totaal geen aandacht aan besteed, alleen op Facebook en Instagram.’

friet

Discussie binnen Plaza

‘Wij zijn van mening dat we helemaal de kant van social media op moeten’, gaat Van Gemert verder. ‘Binnen de formule is daar wel discussie over, sommigen zijn daar nog huiverig voor. Wij denken dat 80 procent social moet zijn, 20 procent folders. Duizenden reacties, dat red je met folders niet. En een advertentie in het plaatselijke korfbalblaadje kost ook 300 euro.’

Veel media-aandacht

Dan komt altijd de vraag: wat heeft het opgeleverd? Van Gemert: ‘In ieder geval media-aandacht, daar hechten wij veel waarde aan. En je bouwt krediet op. Misschien dat sommige mensen nooit meer terugkomen, maar het kan ook zijn dat wanneer iemand de volgende keer op Thuisbezorgd.nl zit, ons dan herkent van deze actie.’

En er is die dag gewoon een goede omzet gedraaid, zegt Van Gemert. ‘Hoewel de personeelskosten wel wat hoger waren omdat we met tien man stonden. Maar 80 procent kocht een frikandel of een kroket voor een euro, en we hebben genoeg ijs en frisdrank verkocht. Sommige mensen gaven zelfs fooi.’

Volgend jaar weer

Theo van Gemert is nog aan het bijkomen van een zeer drukke dag. ‘We hebben tot 16.00 uur staan knallen, en daarna begon de gewone spits nog. Ik was heel blij toen ik ’s avonds mijn hoofd op mijn kussen kon leggen. Nu ben ik aan het nagenieten. Volgend jaar doen we dit weer.’

friet

Hugo van Wandelen (links) en Theo van Gemert.


Reageer op dit artikel