nieuws

Steeds meer Amerikaanse fastfoodketens op de veganistische toer

Bedrijfsvoering 357

Steeds meer Amerikaanse fastfoodketens op de veganistische toer
De classic burger van Beyond Meat

Zowel KFC als Chick-fil-A in de Verenigde Staten overwegen om veganistische snacks en vleesvervangers aan het menu toe te voegen. Zeker voor KFC is dat een flinke stap. Het is een reactie op concurrerende ketens die steeds vaker met veganistische opties op de proppen komen.

KFC heeft tot nu toe altijd gezegd dat het bij de keten om echte kip draait en dat het geen vervangers gaat verkopen. Maar gezien de successen van plantaardige snacks bij concurrenten, kan de kipgigant niet achterblijven.

KFC onderzoekt momenteel met ‘verschillende grote partijen’ hoe een alternatief voor kip eruit zou komen te zien. De keten heeft al vegetarische gefrituurde kip getest in het Verenigd Koninkrijk, zo meldt Business Insider.

Chick-fil-A zegt dat het al een paar jaar veganistische menu-items bestudeert, maar dat de ontwikkeling nog in de beginfase zit.

Stijgende populariteit

De stijgende populariteit van Impossible Foods en Beyond Meat, twee grote producenten van plantaardige vleesvervangers, zorgt in de Verenigde Staten voor veel reuring. Ketens zoals TGI Fridays, Carl’s Jr en Red Robin hebben de Impossible Burger of de Beyond Burger inmiddels op het menu gezet. De veganistische Beyond Taco van Del Taco’s is ontzettend populair onder de gasten.

Miljarden dollars

De markt van plantaardige vleesvervangers is groeiende. Experts denken dat er in 2023 wereldwijd zo’n 6,5 miljard dollar in om zal gaan. Beyond Meat, heeft een beursgang aangekondigd.

Plantaardige Whopper

Burger King werkt samen met Impossible Foods om tegen het eind van 2019 de Impossible Whopper in heel Amerika te kunnen uitrollen. ‘We denken dat dit een categorie is waar we voor de lange termijn op kunnen bouwen’, zegt de ceo van Restaurant Brands International, het moederbedrijf van onder meer Burger King, tegen Business Insider.


Reageer op dit artikel