nieuws

Maaltijdbezorgers krijgen bromfiets- en scootertraining

Bedrijfsvoering 933

Maaltijdbezorgers krijgen bromfiets- en scootertraining
Koerier van De Beren

De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers heeft met Veilig Verkeer Nederland en verzekeraar de Vereende afgesproken te streven naar een goede training voor maaltijdbezorgers die met een bromfiets of scooter bezorgen. Alleen een bromfietsrijbewijs is dus niet meer voldoende. Ook moet er een training voor e-bikes komen.

De partijen hebben gezamenlijk een Verklaring voor Verkeersveiligheid gegeven, met daarin een aantal afspraken. De training bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte en moet worden uitgevoerd door de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). Ook sociaal weggedrag is onderdeel van de training.

Training voor e-bikes

Daarnaast moet er een training komen voor maaltijdbezorgers op e-bikes. Hoe die er precies uit komt te zien en wie dat moet uitvoeren, is nog niet duidelijk. ‘Met Uber Eats hebben we dat ook gedaan’, zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland. ‘Wij hebben een stuk of 50 partners in ons bestand, daar zitten bedrijven bij die gespecialiseerd zijn in trainingen voor e-bikes.’ Het is ook mogelijk dat de training online plaatsvindt. Daarover moeten nog afspraken worden gemaakt.

Overgang naar elektrische vervoersmiddelen

De partijen gaan ook meer werk maken van de transitie naar e-bikes. Naast CO2-besparing komt dit ook de veiligheid ten goede. Het gebruik van e-scooters vergt volgens Veilig Verkeer Nederland weer een aparte training, omdat de meeste Nederlanders een dergelijk vervoersmiddel niet gewend zijn. Elektrische vervoersmiddelen zijn ook geruisloos, iets dat problemen kan opleveren voor andere weggebruikers. Dit aspect moet onderdeel zijn van de training op sociaal weggedrag.

Grootste risicogroep

‘De ondernemers in de maaltijdbezorging werken met jonge verkeersdeelnemers die als het gaat om de verkeersveiligheid tot één van de grootste risicogroepen behoren’, zegt Stomphorst. ‘Het is van belang dat ondernemers daar oog voor hebben en het nodige ondernemen om de veiligheid van hun bezorgers te waarborgen. De samenwerking met de NLVVM helpt om in ieder geval een belangrijk deel van de branche te bereiken.’

Betaling per uur

In de verklaring staat ook dat NLVVM-leden hun bezorgers per uur gaan uitbetalen, en niet per bestelling. Volgens voorzitter Martijn Jansen betalen de leden al per uur. ‘Betaling per bestelling is bij ons nooit aan de orde geweest. Of andere bedrijven dat doen, weet ik niet. Wij hebben dat nooit gehoord.’

Wat Jansen betreft, wordt de training breder getrokken. ‘Het hoeft niet alleen over verkeersveiligheid te gaan, maar we kunnen ook overvalpreventie erin opnemen.’

De partijen hebben verder afgesproken om cijfers over schadefrequentie en gemiddelde schadelast van bezorgbrommers, -scooters  en e-bikes te verzamelen en te delen, zodat er beleid op afgestemd kan worden.

Bedrijven buiten de vereniging

In Harderwijk heeft de KNMV al een pilot gedraaid met bezorgscooters, samen met de gemeente en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid. Veilig Verkeer Nederland roept andere provincies en gemeenten op het voorbeeld van Harderwijk te volgen. De hoop is dat ook bezorgbedrijven die niet bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) zijn aangesloten, de training verplicht stelt voor bezorgers. De training wordt niet wettelijk verplicht, aldus Veilig Verkeer Nederland.

Veel discussie

De verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers heeft aan het begin van 2019 veel ter discussie gestaan. Voor de NLVVM, Veilig Verkeer Nederland en de Vereende reden genoeg om de koppen bij elkaar te steken en gezamenlijk te kijken naar een oplossing voor de verkeersproblematiek van maaltijdbezorgers. Er is uitgebreid gediscussieerd over de stappen die gezet moeten worden om de verkeersveiligheid daadwerkelijk te verbeteren.

Zes keer vaker schade

Uit cijfers van de Vereende over 2017 en 2018 blijkt dat bezorgbrommers bijna zes keer vaker schade rijden dan een privébrommer. Volgens de NLVVM is dat logisch, omdat bezorgers veel meer op de weg zijn. Niet alleen de frequentie is hoger, het gemiddelde schadebedrag is ook 75 procent hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken.

Vijf Gouden Gedragsregels

Veilig Verkeer Nederland en de Vereende lanceerden begin dit jaar al de ‘Vijf Gouden Gedragsregels voor Maaltijdbezorgers’ om schade aangericht door maaltijdbezorgers te voorkomen. YouTuber Kalvijn heeft daar een vlog over gemaakt als start voor een gezamenlijke campagne.

Over de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers

De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers is een initiatief van Domino’s Pizza, De Beren bezorgrestaurants, New York Pizza, Spare Rib Express en Taco Mundo. Febo was het eerstvolgende lid dat zich in 2015 aansloot. SushiPoint en Johnny’s Burger Company voegden zich in 2017 toe aan de vereniging, gevolgd door Kwalitaria en Délifrance in 2018 en Eazie in 2019.

Deze tien bezorgketens vertegenwoordigen meer dan 600 vestigingen en 10.000 werknemers werkzaam in de maaltijdbezorgbranche. De belangrijkste doelstelling van de vereniging is het behartigen van de belangen van de leden en de professionalisering van de branche.


Reageer op dit artikel