nieuws

Formulehuis Kwalitaria en Délifrance één van de grootste groeiers in de foodsector

Bedrijfsvoering 892

Formulehuis Kwalitaria en Délifrance één van de grootste groeiers in de foodsector

Formulehuis FFC neemt de achtste plek in op de lijst van de snelste groeiers in de foodsector. Uit de FSIN Food500 blijkt dat gemak dé aanjager is van de omzet in de foodsector.

De omzet van FFC is vorig jaar met 52 procent gestegen ten opzichte van 2017, van 57,9 miljoen naar 87,9 miljoen euro. Dat werd ook al duidelijk in de Horeca Top 100 van Misset Horeca, waar het formulehuis van Kwalitaria en Délifrance op de 26e plaats staat.

Jaarlijks publiceert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) de FSIN Food500, de ranglijst van grootste foodformules van Nederland. In 2018 zagen zij hun gezamenlijke foodomzet stijgen met 4,5 procent naar een recordomzet van bijna €50 miljard. Er is ook een top 10 van snelste groeiers bekendgemaakt.

Pizza op 1

Gemak is de belangrijkste aanjager van de totale foodbesteding. De pizza blijkt daarbij het ultieme gemakseten. Pizzabezorgers Domino’s (+29 procent) en New York Pizza (+12 procent) groeiden sterk in 2018. Bij bezorgplatform Thuisbezorgd.nl (+22 procent) is de pizza het meest verkochte product. En pizzaketen De Pizzabakkers groeide vorig jaar met 51 procent. De Italiaanse pizza- en pastaformule Vapiano groeide met 22 procent. Meerdere ketens startten in 2018 nieuwe pizza-concepten.

Enorme groei voor horeca

Horecabedrijven behoren tot de best presterende in deze Food500, met een gemiddelde omzetstijging van 5,2 procent. Cafés en restaurants presteerden het beste met een groei van 8,7 procent. De horeca beleeft de laatste jaren een enorme groei en het einde daarvan lijkt nog niet in zicht. Het gemak waarmee Nederlanders buiten de deur dineren, lunchen en – in toenemende mate – ontbijten, is volgens FSIN ongekend.

Supermarkten dominant

De Top 10 van de Food500 2019 wordt gedomineerd door supermarkten. Op nummer 1 staat net als vorig jaar AH Supermarkten met een foodomzet van €10,2 miljard. Het eerste foodservicemerk in de ranking is McDonald’s, dat de achtste plaats inneemt, twee plekken hoger dan vorig jaar. McDonald’s voert al jaren de Horeca Top 100 aan.

Geïnvesteerd in terrassen

De prachtige zomer van 2018 droeg extra bij aan de groei. Door het mooie weer kozen veel Nederlanders voor een vakantie in eigen land. De afgelopen jaren heeft de horeca flink in terrassen geïnvesteerd en dat wierp in 2018 zijn vruchten af.

Tijdwinst is belangrijk

Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN: ‘Consumenten kiezen voor gemakkelijke oplossingen. Ze hechten aan tijdwinst en functioneren steeds vaker als een eenpersoonshuishouden – zelfs al maken ze deel uit van een gezin. ’ Volgens Grievink beslissen ze daardoor steeds meer op het laatste moment wat ze waar gaan eten. Vaak is dat buiten de deur, bijvoorbeeld onderweg. ‘Consumenten doen minder vaak boodschappen voor de hele week. Niet voor niets richten deze concepten zich sterk op producten voor directe consumptie.’

Verse maaltijden in supermarkten

Niet alleen de horeca speelt in op de trend van gemak. Ook supermarkten ontdekken deze markt en komen met een groeiend aanbod gemaksproducten, onder andere in de vorm van versbereide maaltijden die ter plekke kunnen worden genuttigd, zoals bij Jumbo Foodmarkt (plek 56, €91.000.000). In maart 2013 opende de eerste Jumbo Foodmarkt in Breda, de grootste verssupermarkt van Nederland. Inmiddels telt de formule zeven locaties.


Reageer op dit artikel