nieuws

Kwalitaria krijgt negatief oordeel van Reclame Code Commissie 

Bedrijfsvoering 1567

Kwalitaria krijgt negatief oordeel van Reclame Code Commissie 
Foto: Herbert Wiggerman

Kwalitaria handelt in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Dat zegt de Reclame Code Commissie na een klacht over de slogan ‘op weg naar 100 procent duurzaamheid’.

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft zich gebogen over de slogan die in Kwalitaria 4.0-vestigingen te zien is: ‘Op weg naar 100% duurzaamheid. Waar mogelijk gebruiken we Beter Leven keurmerk vlees, plofkipvrije kipproducten, minder zout, minder suiker, minder vetten en méér groenten.’

Volgens de RCC zet Kwalitaria zich onvoldoende in om die claim waar te kunnen maken, zo meldt Biojournaal.nl, omdat de formule ‘waar mogelijk’ gebruikmaakt van het Beter Leven keurmerk.

Duurzaamheid bij Kwalitaria 4.0

FFC Formulebeheer zegt inderdaad een klacht te hebben ontvangen na aanleiding van een video van Snackkoerier over de opening van Kwalitaria 4.0. ‘We zouden in de video onvoldoende uitleg geven over verschillende duurzaamheidsaspecten’, zegt marketing manager Martijn Boone. ‘De video geeft een weergave van de nieuwste generatie Kwalitaria, de vierde generatie. In de video leg ik uit waar de nieuwste generatie voor staat en hoe duurzaamheid daarin een belangrijke rol speelt.’

Boone benadrukt dat Kwalitaria zegt ‘op weg te zijn’ naar 100 procent duurzaamheid. ‘Iedere dag een klein stapje nemen in het verduurzamen van de formule. Niet alles is daarbij direct relevant om te communiceren naar gasten. Achter de schermen werken we voortdurend aan deze doelstellingen.’

Kwalitaria geeft geen tijdsbepaling voor wanneer deze doelstelling gerealiseerd zou moeten zijn. ‘We zeggen bijvoorbeeld niet: ‘In 2020 zijn we 100 procent duurzaam’. We zeggen juist: ‘Op weg naar 100 procent duurzaamheid’. Dat is een voortdurend streven.’

Footprint reduceren

FFC wil bijdragen aan een evenwichtige wereld voor mens, milieu en economie, zegt Boone. ‘Daarom gebruiken we voor onze burgers Hollands rundvlees van Maas-Rijn-IJssel (MRIJ) koeien en zo reduceren we CO2 footprint. Onze broodjes zijn Hollands en biologisch, onze aardappels komen uit de Flevopolder en zijn zonder toevoegingen, de ijsmixen zijn van weidemelk, de kipburgers zijn plofkipvrij en in de sauzen zit flink minder suiker dan voorheen. Allemaal initiatieven die een duurzaamheidsimpact hebben.’

Volgens Boone is duurzaamheid een proces. ‘Nog niet al onze private label vleesproducten zijn Beter Leven Keurmerk. Kwalitaria spant zich in om met inkooppartners te zoeken naar betaalbare duurzamere oplossingen die ook nog eens lekker smaken. Door deze krachtenbundeling zijn we in staat om geweldige projecten te realiseren zoals de bouw van de tweede Kipster-stal.’

Kipster is een initiatief van FFC, Albron, HMSHost en de Efteling en is naar eigen zeggen meest dier- en milieuvriendelijke kippenboerderij ter wereld. De eerste stal opende in 2017 in Oirlo, de tweede wordt gebouwd in Beuningen.

Zout, suiker en vet

Ook zegt RCC zegt dat het niet duidelijk is hoe minder zout, suiker en vet bijdraagt aan duurzaamheid, schrijft Biojournaal.nl. Boone: ‘Teveel zout, suiker en vet dragen niet bij aan een gezonde levensstijl. Genieten mag, graag zelfs. Wij streven ernaar om dat genietmomentje zo verantwoord mogelijk te maken. We houden tijdens productontwikkeling rekening met zout, suiker en vet.’

Gemotiveerd

Boone zegt het ‘eigenlijk best raar’ te vinden dat het streven naar duurzamere oplossingen wordt ‘beloond’ met een klacht bij de Reclame Code Commissie. ‘Je probeert als koploper in de markt het goede voorbeeld te geven en duurzame initiatieven te ontplooien die bij de formule Kwalitaria passen. Aan de andere kant zijn we blij als klanten zich uitspreken over de formule. Het motiveert ons om te blijven streven naar verbeteringen.’

FFC beraadt zich nog of het in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de RCC. Dat moet binnen veertien dagen gebeuren. Tot die tijd wil de RCC niet reageren op de kwestie.

Reageer op dit artikel