nieuws

Alida’s Smulpaleis wil deze zomer scoren met nieuwe bierkaart

Bedrijfsvoering 453

Alida’s Smulpaleis wil deze zomer scoren met nieuwe bierkaart

Alida’s Smulpaleis in Roden heeft een bierkaart met een aantal speciaalbieren geïntroduceerd. Een logische stap, zegt eigenaar Jan Willems. ‘Mensen verwachten dit nu van ons.’

‘We hebben sinds vorig jaar een alcoholvergunning, dus we schonken al bier en wijn’, zegt Jan Willems van Alida’s Smulpaleis. ‘We hebben ervoor gekozen om meer te doen met bier. We hebben onze zaak nu zo goed voor elkaar dat mensen bij ons een terrasje komen pakken. Daarom doen we ook weer mee met de Terras Top 100. Daar hoort een bierkaart bij.

Lokale brouwerijen

Alida’s Smulpaleis schonk al speciaalbier van één brouwerij, Maallust in Veenhuizen. ‘Daar hebben we bieren van twee brouwerijen uit de directe omgeving aan toegevoegd: Graansilo Bier van brouwerij Martinus in Groningen en Vrolijcke Joncker in Zevenhuizen. Dat zijn drie brouwerijen in een omtrek van 20 kilometer van de zaak.’

Populair bier uit Amsterdam

Willems heeft ook buiten de eigen regio rondgekeken. ‘We hebben bier van Brouwerij ’t IJ in Amsterdam eraan toegevoegd. Dat is vrij populair in Nederland. We krijgen namelijk ook mensen over de vloer die niet uit deze omgeving komen en lokale speciaalbieren niet herkennen, en dus ook niet snel zullen bestellen.’

Op de bierkaart staat verder Heineken, Grolsch en Paulaner Hefe Weissbier uit München. ‘Dat vind ik persoonlijk de beste weizenbier. Ook niet onbelangrijk: alcoholvrij bier wordt ook goed verkocht. Grolsch Radler 0.0 en Heineken 0.0. Vooral tijdens de lunch.’

De speciaalbieren krijgen een eigen koeling, in het zicht van de gasten. ‘Een grote staande koelkast met een glazen deur. Onderin komen de glazen te staan. We hebben ook meer bergingsruimte voor het glaswerk gecreëerd, want al die merken hebben een eigen glas natuurlijk.’

Alida's Smulpaleis bierkaart

Dure glazen

Dat glaswerk is wel een investering, zegt Willems. ‘Die glazen koop je niet in voor 50 cent, maar kosten echt € 5 inkoop. In het begin krijg je een mooi welkomstpakket van de brouwer, maar als je bijkoopt, moet je serieus geld betalen.’

Dat heeft de ondernemer ervoor over. ‘Een speciaalbiertje kost bij ons ook € 4,75. Diezelfde biertjes kosten ergens anders overigens meer dan dat, maar ik wil wel toegankelijk blijven. Niet dat ik het weggeef, ik maak wel mijn marge. Die zit rond de 3 euro per flesje, de inkoop varieert van €1,20 tot €2,10.’

Nieuwe borrelplankjes

Bij een bierkaart horen natuurlijk ook borrelplankjes. ‘Dan is het goed om te kijken bij concullega’s, wat wordt op andere terrassen aangeboden en wat heb ik? Want ik ga er niet speciaal producten voor inkopen. We hebben een broodplank, borrelhapjes, Alida’s bitterballen en Jaussenbrettl. Dat laatste hebben we in Oostenrijk gezien. Dat is een plankje met allerlei vleeswaren, brood en boter. Eigenlijk gewoon een lekkere lunch.’

We bewegen steeds meer richting een totaalhorecabedrijf

Alida’s wordt luxer

De bierkaart is de volgende stap in de ontwikkeling van Alida’s Smulpaleis, legt Willems uit. ‘Je ziet ons bedrijf stapje voor stapje veranderen, we bewegen steeds meer richting een totaalhorecabedrijf. En doordat we steeds luxer worden, vragen gasten er steeds vaker naar.’

Voor Willems heeft de bierkaart dan ook een duidelijk doel. ‘We willen dat mensen Alida’s zien als een plek waar ze ook een lekker biertje kunnen drinken, en dat daardoor gasten die we al hebben een keertje extra komen. En we hopen natuurlijk nieuwe gasten aan te trekken. Daarom zijn we ook bezig om het terras uit te breiden. Sinds het voorjaar staan er drie palmbomen voor de sfeer, en volgend jaar breiden we het terras uit.

Daarnaast wordt er sinds kort aan tafel bediend. ‘We komen net uit de testfase. We hebben daar twee iPads voor aangeschaft. En juist dan is het makkelijker om de bierkaart te verkopen.’

‘Bier is groeiende’

En die verkoop zal stijgen, zo is de overtuiging van Willems. ‘Tot nu toe verkopen we zo’n 32 liter bier per week. We hebben ingezet op boven de 60 liter in de zomer. Want bier is echt groeiende. Zo is het met koffie ook gegaan. In 2009 was de combinatie cafetaria en koffie ook een moeilijk. Nu hebben we dat goed voor elkaar. Zo zie ik deze bierkaart ook.

Ontwikkeling in de branche

Willems ziet bier als onderdeel van de ontwikkeling van de cafetariabranche. ‘Er is een enorme ‘verluxing’ gaande bij cafetaria’s, dat zie je bijvoorbeeld aan de nieuwe Eetwinkel in Cuijk. Dat is ook een totaalhorecazaak, dat mag je niet eens een cafetaria noemen. Die beweging zet door, maar we houden wel de snelheid erin en de prijzen scherp. Dat is onze kracht. Als je je op die manier blijft ontwikkelen, kun je toch weer extra omzet scoren.’

Reageer op dit artikel