nieuws

Vier op de tien cafetaria’s in handen van Chinese ondernemers

Bedrijfsvoering 1281

Vier op de tien cafetaria’s in Nederland worden gerund door Chinese ondernemers. Dat zegt de Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO) op basis van cijfers van HorecaDNA.

Vier op de tien cafetaria’s in handen van Chinese ondernemers
Li Ping Lin, voorzitter van VCHO. (C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

Het aandeel Chinese ondernemers in de cafetariabranche is de afgelopen decennia enorm gegroeid, zo meldt de VCHO. Eind jaren 90 waren er zo’n 200 cafetaria’s in Chinese handen. In 2018 waren dat er zo’n 2000. Het totaal aantal cafetaria’s in Nederland is de laatste jaren gedaald naar onder de 5000. Daardoor is dus zo’n 40 procent in Chinese handen.

Snel werken

Volgens de VCHO worden de Chinese cafetaria’s over het algemeen gezien als goed draaiende en schone restaurants die goede kwaliteit leveren. Veel Chinezen die een cafetaria starten zijn kinderen van ouders met een Chinees restaurant, meldt de vereniging. Volgens de VCHO is de groei te verklaren door het feit dat deze ondernemers snel werken, serveren, de investeringskosten in een cafetaria laag zijn en er minder specialistische koks voor nodig zijn.

Chinese ondernemers geaccepteerd

Volgens Li Ping Lin, directeur van de VCHO, tonen de cijfers aan de consument de Chinese cafetariahouder heeft geaccepteerd. ‘In het begin waren mensen sceptisch. Een Chinees restaurant, oké. Maar een oer-Hollandse snackbar die door Chinezen wordt gerund? Dat begon in de jaren 90, toen veel Nederlandse ondernemers hun zaak verkochten omdat de spelautomaten uit de cafetaria’s verdwenen. We zijn nu twintig jaar later, en het aantal groeit. Dat geeft aan de Chinese horecaondernemers zich goed kunnen aanpassen. In Limburg is er zelfs een horecamakelaar voor Chinese ondernemers.’

Meer kwaliteit bieden

Nu is het zaak dat Chinese cafetariahouders de volgende stap zetten. ‘De traditionele cafetaria moderniseert. Je moet niet alleen kijken naar inkoop. Het gaat er ook om dat je meer omzet binnenhaalt door kwaliteit te bieden, betere presentatie, meer aandacht voor interieur en terras. Zo zijn we bezig met onze leden om goede koffie te introduceren en gezonde gerechten.

Doel van VCHO

Van de 1300 leden van de VCHO zijn 100 cafetaria’s. Dat aantal moet groeien de komende jaren. ‘We hebben ons sinds de oprichting voornamelijk gericht op Aziatische restaurants. We moeten nu meer doen voor cafetaria’s, die signalen krijgen we ook vanuit onze leden. We gaan onder meer een inspiratietour organiseren langs mooie zaken en we organiseren workshops en masterclasses, onder meer over koffie, salades en menu engineering.

Reageer op dit artikel