nieuws

Snelheid op terras Plaza ’t Wapen van Stellendam door digitalisering

Bedrijfsvoering 959

Snelheid op terras Plaza ’t Wapen van Stellendam door digitalisering

Cafetaria’s maken zich op voor het komende terrasweer. Zo ook Plaza ’t Wapen van Stellendam, dat maar liefst vier terrasdelen heeft. Ondernemer Adriaan Breen heeft een aantal systemen in werking waardoor gasten zo snel mogelijk worden geholpen.

Met een zonnig weekend voor de deur is het tijd om je terras op orde te hebben. Steeds meer cafetaria’s kiezen voor bediening op het terras. ’t Wapen van Stellendam is hier een goed voorbeeld van. Bij deze Plaza-vestiging draait alles om tempo en timing. Digitalisering is niet meer weg te denken in hun drie keukens.

Vijf fietsroutes

Voor eigenaar Adriaan Breen is het zaak dat elke gast binnen vier tot vijf minuten een drankje geserveerd krijgt, zowel op rustige en drukke dagen. ‘We zitten hier met de zaak aan vijf fietsroutes; tegenover het terras staan dertig oplaadpalen voor elektrische fietsen. Fietsers die bij ons komen pauzeren, zijn vaak wel toe aan een drankje.”

Om deze gasten zo snel mogelijk van dienst te zijn, wordt de terrasbevolking gemonitord middels cameratoezicht vanachter de bar. Gasten die aan de luifel plaatsnemen, kunnen een belletje doen rinkelen voor een snelle service.

Snellere service = tweede drankje

Hoe sneller een gast voorzien wordt van een frisse versnapering, hoe groter de kans is op een tweede ronde, merkt Breen. ‘De meeste mensen bestellen erna nog een kop koffie. Dat doe je niet zo gauw als je op je eerste drankje al heel lang moest wachten.’

Vier terrasdelen

Op drukke, warmere dagen wordt het terras bemand door runners die elk een van de vier terrasdelen voor zich nemen. Met een iPad in de hand nemen ze bestellingen op. Via een oortje krijgen ze meteen door van de keuken wanneer er iets niet voorradig is. Ook weer een efficiënte oplossing; gasten kunnen direct een alternatief van de kaart kiezen.

Drie keukens

Bij de Plaza-cafetaria gaat de digitalisering ver. Het streven is om ook grotere groepen gelijktijdig te voorzien van de complete bestelling. Met drie verschillende keukens (een bakwand in de cafetaria, een cafetariakeuken 7 meter verderop en een restaurantkeuken) zou dit voor veel chaos kunnen zorgen. Niet bij ’t Wapen van Stellendam.

Surprise! IJsseizoen 2019 is al begonnen

Surprise! IJsseizoen 2019 is al begonnen

Horloge trilt: bestelling klaar

In elke keuken hangt een scherm met daarop de bestellingen. Het bestelsysteem van Next to Food werkt als volgt: het product dat als eerste bereid moet worden, wordt op het scherm in de betreffende keuken in wit uitgelicht. Op de schermen in de andere keukens is dit in donkergrijs zichtbaar.

Bestaat een bestelling uit een spareribsplate en pizza, dan gaat als eerste de teller (15 minuten) lopen in de keuken waar de spareribs bereid worden. Zeven minuten later start in de andere keuken de teller (8 minuten) voor de pizza. Tot slot wordt de friet gebakken (5 minuten).

Eenmaal klaar, wordt de complete bestelling verzameld in de cafetaria. Op dat moment krijgt een van de runners een trilseintje op zijn horloge, ook van Next to Food. In het scherm staat welke bestelling klaar is, voor welke tafel.

Inschrijving Terras Top 100 2019 geopend

Inschrijving Terras Top 100 2019 geopend

Geruisloze communicatie

Deze digitale snufjes zijn niet weg te denken bij ’t Wapen. ‘Waar er voorheen nog weleens een stemverheffing plaatsvond tussen de koks in de verschillende keukens, verloopt de communicatie nu geruisloos’, lacht hij. ‘Dat is niet alleen erg fijn voor de werksfeer, maar ook voor de gasten.’

Lees in de maarteditie van Snackkoerier meer over het cafetariaterras.

Reageer op dit artikel