nieuws

Vereniging van maaltijdbezorgers: ‘Logisch dat bezorgscooters vaker schade rijden’

Bedrijfsvoering 267

Dat er vaker ongelukken gebeuren met bezorgscooters en -brommers dan met privévoertuigen, is volgens de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers niet meer dan logisch. De vereniging schaart zich wel achter de 5 gouden regels voor bezorgscooters die Veilig Verkeer Nederland heeft opgesteld.

Vereniging van maaltijdbezorgers: ‘Logisch dat bezorgscooters vaker schade rijden’
Martijn Jansen, eigenaar van De Beren en voorzitter van de NLVvM. (C) Roel Dijkstra / Foto Dennis Wisse

Veilig Verkeer Nederland (VVN) meldt dat bestuurders van bezorgscooters zes keer vaker schade rijden dan die van privéscooters. De vereniging baseert zich op cijfers van verzekeraar de Vereende, die relatief veel bezorgscooters verzekert. Het gemiddelde schadebedrag ligt ook nog eens 75 procent hoger.

In de spits

‘Dat er vaker ongelukken gebeuren met bezorgbrommers is logisch’, zegt Martijn Jansen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorging (NLVvM). ‘Onze jongens zijn meer op de weg dan privébrommers en rijden vaker tijdens spitsuren. Om ongelukken tot een minimum te beperken voeden we onze medewerkers echt op om veilig deel te nemen aan het verkeer. Zo worden zij onder andere goed opgeleid door een ervaren bezorger, zetten we steeds vaker (elektrische) fietsen in en stellen we contracten op voor het nastreven van de verkeersveiligheid.’

Domino’s zet bezorgscooter aan de kant

Domino’s zet bezorgscooter aan de kant

Veiligheid waarborgen

De NLVvM zegt zich bewust te zijn van de cijfers rondom ongelukken met maaltijdbezorgers en ‘volledig’ achter de campagne van Veilig Verkeer Nederland te staan. ‘Sterker nog: ieder lid streeft deze regels streng na en doet zelfs meer om de veiligheid van hun bezorgers én de medeweggebruikers te waarborgen’, zegt Martijn Jansen, voorzitter van de vereniging.

De NLVvM wil in gesprek gaan met verzekeraar de Vereende. ‘Op deze manier wil de vereniging meedenken over het nog beter waarborgen van de verkeersveiligheid en ongelukken tot een minimum beperken.’

Koerier van De Beren

46 slachtoffers

In 2017 kwamen 46 brom- en snorfietsers (inclusief brommobielen) om het leven, 7 procent van het totale aantal verkeersdoden dat jaar. Het gedrag in het verkeer, zoals afleiding, te hoge snelheid of het niet verlenen van voorrang, is vaak de oorzaak van ongevallen, blijkt volgens VVN uit analyses van bromfietsongevallen. Het gemiddelde schadebedrag bij ongelukken met scooters ligt ook nog eens 75 procent hoger, zo blijkt uit dezelfde cijfers.

‘Het feit dat brom- en snorfietsen evenwichtsvoertuigen zijn die de berijder geen bescherming bieden bij een ongeval draagt ook bij aan het hoge ongevalsrisico van brom- en snorfietsers’, aldus VVN.

Dit is waarom e-bikes voor bezorgen populairder worden

Dit is waarom e-bikes voor bezorgen populairder worden

5 regels

De 5 regels van Veilig Verkeer Nederland zijn: ik rij rustig en houd me aan de verkeersregels, ik houd me aan de maximum snelheid, ik stop voor een rood licht en een zebrapad, ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden, ik draag een helm en doe hem vast. VVN-directeur Alphons Knuppel denkt verder dat onder meer het betalen van bezorgers per uur in plaats van per bezorging, het begrenzen van de snelheid van bezorgscooters en het inzetten van meer bezorgfietsen zouden kunnen helpen.

Reageer op dit artikel