nieuws

Tweede Nationale Week Zonder Vlees in maart: ‘Gedragsverandering aangetoond’

Bedrijfsvoering 225

De tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats van 11 tot en met 17 maart. Volgens de organisatie heeft de eerste editie van vorig jaar ‘aantoonbaar geleid tot gedragsverandering’.

Tweede Nationale Week Zonder Vlees in maart: ‘Gedragsverandering aangetoond’
Vegetarische hamburgers.

De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees in maart 2018 werd georganiseerd met 56 partners uit de voedingsindustrie en telde 32 duizend geregistreerde deelnemers. Vanaf vandaag, 2 januari kunnen mensen zich op weekzondervlees.nl weer aanmelden om mee te doen.

Gemakkelijk

De Nationale Week zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër. ‘Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn’, zo schrijft de organisatie. Boerdam hoopt dit jaar op minimaal 50 duizend geregistreerde deelnemers

Vegetarische Restaurantweek

Naast diverse grote merken en supermarkten, deden er vorig jaar 276 restaurants mee door middel van De Vegetarische Restaurantweek, 342 bedrijven met hun bedrijfsrestaurant, 63 pompstations die een speciale vegetarische snack aanboden en 152 scholen die er aandacht aan besteedde in de les.

Boerdam: ‘Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom hebben we als stichting ook in 2019 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.’

De partners van de tweede editie worden op 21 januari officieel bekend gemaakt. Iedereen die zich vóór 20 februari inschrijft ontvangt gratis het Week Zonder Vlees-magazine.

Gedragsverandering

Uit een enquête onder de deelnemers in september 2018 blijkt volgens de organisatie dat de campagne een landelijke dekking had en heeft geleid tot tot de gewenste gedragsverandering.

Alle Nederlandse provincies bleken vertegenwoordigd, met de meeste deelnemers in Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland (respectievelijk 14, 13,5 en 12 procent) en de minste deelnemers in Friesland, Groningen en Zeeland (respectievelijk 3,5, 4,5 en 5 procent). De jongste deelnemer was 13 jaar, de oudste 85 jaar, met 50 procent tussen de 26 en 55 jaar.

Ongeveer de helft van vleesetende deelnemers (47 procent) gaf aan na zes maanden nog steeds structureel minder vlees te eten dankzij de campagne.

Milieubesparing

De milieubesparing die in één week gerealiseerd kan worden, benadrukt het belang en de relevantie van een dagje minder vlees als onderdeel van het Nederlands eetpatroon, zegt Boerdam: ‘Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een wezenlijke bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.’

De organisatie baseert zich op cijfers die zijn berekend door Blonk Consultants. Daaruit blijkt dat een volwassene die zeven dagen vlees eet 130 liter water, 75 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees (een halve kip) bespaart.

Reageer op dit artikel