nieuws

Eetwinkel Kwebbles doet plastic verpakkingen in de ban

Bedrijfsvoering 835

Eetwinkel Kwebbles maakt sinds 11 januari uitsluitend nog gebruik van 100 procent biologische en afbreekbare verpakkingsmaterialen. Met een volledige overstap van plastic naar milieuvriendelijke en duurzame producten is Eetwinkel Kwebbles een voorloper in de branche.

Eetwinkel Kwebbles doet plastic verpakkingen in de ban

Eetwinkel Kwebbles in Geertruidenberg serveert friet en snacks in een bakjes gemaakt van suikerriet. ‘Wij nemen afscheid van alle andere verpakkingsmaterialen die we aan de klant meegeven, zoals de plastic verpakkingen voor dressings en sauzen’, zegt eigenaar Antoine van Vugt. ‘Alle sausbakjes, milkshakedeksels en rietjes worden compleet vervangen door biologische producten.’

Prijs voor frietbakjes

Alle duurzame verpakkingen zijn van het bedrijf Natureko, dat voor de suikerrieten bakjes onlangs nog een prijs won. Ook de menubakken en hamburgerbakjes bij Kwebbles zijn van suikerriet. Hiervoor gebruikte de cafetaria al kartonnen bakjes, maar dat werkte volgens Van Vugt niet. ‘Die werden slap, zeker met een frikandel speciaal. En karton was duurder dan suikerriet.’ Van Vugt gebruikt de suikerrieten soepbekers als sausbakjes.

De rietjes, milkshakedeksels en -bekers, ook van Natureko, zijn gemaakt van het biologisch afbreekbare PLA. Voor de sauszakjes, zoals de mayonnaisezakjes die Kwebbles meegeeft met broodjes gezond, is volgens de eigenaar echter nog geen alternatief beschikbaar. ‘Het zou mooi zijn als producenten met een oplossing komen.’

Prijzen verhoogd

De duurzame verpakkingen zijn wel een stuk duurder. ‘Behoorlijk. Voor een frietbakje betaal ik nu vijf keer zoveel’, zegt Van Vugt. PLA valt mee, dat is twee keer zo duur. Maar met de btw-verhoging, de duurder inkoop en personeelskosten erbij heb ik de prijzen al verhoogd. We hebben daar tot nu toe geen opmerkingen over gehad.’ Een frietje normaal met mayonaise was €2,75 en is nu €3,00.

Voorop lopen

Over enkele jaren mag er geen wegwerpplastic meer gebruikt worden. Hiermee moet plastic zwerfafval worden teruggedrongen. ‘Dat is zeker een van de redenen dat wij overgaan op biologische producten. Tevens lopen wij graag voorop, dus pakken we het nu in een keer goed aan’, aldus De Vugt. ‘Omdat wij trots zijn op deze veranderingen en we onze klanten er graag bij betrekken, zullen we flyers gaan uitdelen en andere manieren van signing benutten.’

Pilot voor Eetwinkel

Volgens conceptmanager Jan-Hein Aarts van Eetwinkel is Kwebbles een pilot voor Eetwinkel. ‘Wij hechten veel waarde aan duurzaamheid en stimuleren ondernemers gebruik te maken van milieuverantwoorde verpakkingsmaterialen. We omarmen lokale initiatieven van onze ondernemers en hopen dan ook dat Eetwinkel Kwebbles een inspiratie is voor velen.’

Begrip in Geertruidenberg

Eetwinkel Kwebbles wordt gerund door Benjamin Leassa en Antoine van Vugt. De ondernemers sloten zich in april 2018 aan bij Eetwinkel, een formule van grossier Chefs Culinair. De zaak, voorheen bekend als Snack & Burgerstation Kwebbles, is al achttien jaar een begrip in Geertruidenberg. De zaak werd in 2017 volledig verbouwd en creëerde daarmee 40 zitplaatsen binnen en 24 zitplaatsen op het terras. Kwebbles staat bekend om de goede kwaliteit snacks en friet, burgers, maaltijdsalades en vers belegde stokbroodjes.

Eetwinkel Kwebbles

Vlnr: Jan-Hein Aarts (concept manager Eetwinkel), Benjamin Leassa en Antoine van Vugt.

Reageer op dit artikel