nieuws

Cafetaria’s vanwege gladheid voorzichtig met maaltijdbezorging

Bedrijfsvoering 438

Cafetariahouders zijn deze week extra alert op hun bezorgers. Door de sneeuw en gladheid is het soms onverantwoord om de weg op te gaan. Sommige ondernemers zetten de bezorgapp helemaal uit. Snackkoerier sprak een aantal van hen.

Cafetaria’s vanwege gladheid voorzichtig met maaltijdbezorging

Zowel Cafetaria XL Oude Gracht als Plaza Jagershoef in Eindhoven hebben dinsdag niet bezorgd, en zijn nog altijd voorzichtig. ‘Het was wel een dingetje, ja’, zegt Theo van Gemert van Plaza Jagershoef. ‘Dinsdag hebben we de maaltijdbezorging helemaal uitgezet. Gisteren heb ik ‘m wel aangezet, maar daar heb ik eigenlijk spijt van.’

Er kwamen te veel bestellingen binnen waardoor de Eindhovense cafetaria het niet kon bijbenen, geeft Van Gemert toe. ‘Het duurde allemaal wat langer omdat we de fietsen niet hebben ingezet. We liepen achter de feiten aan en hebben een paar keer gemopper gehad.’

Uiteindelijk heeft de ondernemer de bezorg-app uitgezet. ‘We hebben gisteren tijdens de spits een uur en een kwartier niet bezorgd. Maar ik had ‘m eerder uit moeten zetten, daar moet ik vandaag scherper op zijn.’

Volgens Van Gemert zijn dit juist de dagen waarop mensen hun bestelling bezorgd willen krijgen. ‘Omdat ze zelf niet naar buiten willen. Dus je wilt die service dan ook aanbieden. Als we het aan hadden gekund, hadden we een topdag gehad.’

Geen risico

Maico Visser van Snackhouse Lobo in Alkmaar is stellig. ‘Bij ons is het heel simpel: ligt er sneeuw, wordt er niet bezorgd. Dat risico nemen we niet. Breken ze een been, dan liggen ze er zes weken uit. Wij zien bezorgen als extra service, als het kan. We bekijken het per dag. Is het glad, dan doen we het niet. Dinsdag hebben we het bezorgen uitgezet. Mensen die willen bestellen, komen dan wel naar de zaak. Gisteren waren de wegen goed begaanbaar. We zeggen wel tegen onze bezorgers dat ze moeten uitkijken in de zijstraatjes.’

Bezorger beslist

Ook Bas Berends van HappyFood Hoevelaken blijft voorzichtig. ‘Wij maken elke dag opnieuw een afweging, maar laten het vaak aan de bezorger zelf. Eergisteren sneeuwde het flink, en de bezorger gaf aan dat het niet te doen was. Toen hebben we het dichtgegooid. We hebben gisteren wel bezorgd, maar minder. Dan doen we bijvoorbeeld twee bestellingen per uur, dat is dan niet anders. Vandaag is het bij ons goed te doen.’

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Postcodes uit

Cafetaria ’t Huus 2.0 in Veenendaal bezorgt wel, maar met een aangepast bezorggebied. ‘Als het rustig is, houden we alle postcodes open omdat we met de auto kunnen bezorgen, zegt eigenaar Nina Visser. ‘In de spits, als ook de scooters en fietsen de weg op gaan, doen we de verre postcodes dicht. We doen wat we aankunnen. Gisteren hebben we om 18.00 uur alles dichtgegooid, omdat we het qua drukte en veiligheid niet aankonden. En je kunt niet garanderen dat de bestelling warm aankomt. Om 19.00 uur zijn we wel weer open gegaan met bezorgen.

Vanavond maakt Visser weer een nieuwe afweging. ‘Ik laat het ook aan de bezorgers zelf. Als zij aangeven dat het niet gaat, dan stoppen we.

Pizzabezorgers

Volgens Visser verschilt die afweging per bedrijf. ‘Als jouw omzet sterk afhangt van bezorgen, zoals bij Domino’s, dan stop je niet zo snel. Je kunt je als bedrijf ook niet verzekeren tegen inkomstenverlies door slecht weer. Ik zie die scooters van Domino’s gewoon doorrijden. Heb je maar één of twee bezorgers, dan is zo’n beslissing iets makkelijker, denk ik.’

Drie dagen

Kwalitaria Nieuwveld in Hoogvliet bezorgt nu al drie dagen niet. ‘Dinsdag toen het zo sneeuwde zeker niet, en gisteren en vandaag ook niet’, zegt Patrick Nieuwveld. ‘De wegen en fietspaden zijn misschien wel goed begaanbaar, maar denk ook aan de kleine straatjes waar bezorgers door moeten. Daar kan het erg glad zijn. Ze moeten bovendien afstappen en naar de voordeur lopen. Het risico is gewoon te groot.

Vanochtend zag Nieuwveld al dat maaltijdbezorging vandaag ook niet gaat gebeuren. ‘Ik liep met de hond en ging zelf bijna onderuit, zo glad was het. Omzet is belangrijk, maar niet ten koste van alles. De veiligheid van bezorgers staat bij ons bovenaan.’ De ondernemer werkt doordeweeks met twee bezorgers, op e-bikes, en in de weekenden met drie.

Klanten van Nieuwveld begrijpen de beslissing om niet te bezorgen, behalve eentje. ‘Ik had een meneer aan de telefoon die het belachelijk vond. Ik zei dat hij een bestelling door kon geven en het kon komen afhalen. ‘Ja dáág’, zei hij, ‘Ik ga met dit weer niet naar buiten.’ Dat zegt wel genoeg, denk ik.’

Reageer op dit artikel