nieuws

Antonio Stroes sluit verplicht bezorgen bij Kwalitaria niet uit

Bedrijfsvoering 818

De kans bestaat dat maaltijdbezorging in de toekomst verplicht wordt voor Kwalitaria-ondernemers. Dat zegt algemeen directeur Antonio Stroes in het interview met Snackkoerier. ‘Er komt een moment dat we met franchisenemers hierover in gesprek gaan.’

Antonio Stroes sluit verplicht bezorgen bij Kwalitaria niet uit
Foto: Herbert Wiggerman

Op dit moment doet meer dan de helft van de Kwalitaria-ondernemers aan bezorgen. ‘90 van de 138′, laat Antonio Stroes weten. ‘Bezorgen is niet verplicht, maar er komt een moment dat we met franchisenemers hierover in gesprek gaan. Vinden we het met z’n allen goed dat een aantal niet meedoet? Eigenlijk stel je de consument in die betreffende omgeving dan teleur.’

Op de vraag of bezorgen dan verplicht kan worden bij Kwalitaria, antwoordt Stroes: ‘Dat sluit ik niet uit, nee. Twee woorden zijn echter lastig in franchising: ‘moeten’ en ‘verplicht’. Zodra je die woorden gebruikt, voelen bepaalde ondernemers zich aangetast in hun vrijheid.’

Bezorgen naar hoger niveau

Kwalitaria heeft zich onlangs aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. De reden is volgens Stroes om inzage te krijgen in de keuken van andere aangesloten bedrijven, en om het bezorgen naar een hoger niveau te brengen. Stroes ziet dat andere spelers op de bezorgmarkt ondertussen stappen maken. ‘Domino’s komt bijvoorbeeld met een extra snelle service. Als je €1,50 extra betaalt, staan ze gegarandeerd binnen 20 minuten voor de deur. Als wij achterblijven bij die ontwikkelingen, gaan we de boot missen. Voor onze ondernemers is het nu een enorme uitdaging om een bestelling binnen een half uur of uur bij mensen thuis te bezorgen.’

Cafetaria-assortiment te breed

Volgens Stroes is de breedte van het assortiment het grootste struikelblok voor cafetaria’s. ‘Ik zeg niet direct dat wij gaan versmallen, maar dat is wel de makkelijkste oplossing. Wij hebben naast de hardlopers bijvoorbeeld een assortiment salades en broodjes. Ondernemers bieden ook friet hard gebakken, dubbel gebakken of met extra zout. In onze database met bezorgproducten staan 17.000 items. Dat zijn niet allemaal verschillende producten, maar wel productnamen waarvan onze franchisenemers zeggen dat ze die nodig hebben. Dat moet je standaardiseren wil je die snelheid garanderen. Je kunt ook alleen friet, snacks, burgers en milkshakes bezorgen.’

Lees het gehele interview met Antonio Stroes in de decembereditie van Snackkoerier, die vrijdag 21 december verschijnt.

Reageer op dit artikel