nieuws

Wilma en Leon Leijtens verkopen De Vergulden Èrpel

Bedrijfsvoering 6407

Wilma en Leon Leijtens hebben Cafetaria De Vergulden Èrpel in Waalwijk verkocht. De ondernemers dragen hun zaak eind september na ruim 30 jaar over aan nieuwe eigenaren.

Wilma en Leon Leijtens verkopen De Vergulden Èrpel
(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

De naam en het assortiment blijven minstens twee jaar behouden. De nieuwe eigenaren, Christina Xiang en Ming Chen, willen daarna hun eigen draai geven aan de zaak. De huidige teamleden, op dit moment 15 mensen, mogen er blijven werken. Wilma en Leon Leijtens gaan de nieuwe ondernemers inwerken en blijven tot 3 oktober in hun huis naast de De Vergulden Èrpel wonen.

De grootste reden voor de verkoop is hun gezondheid. Wilma ondervindt nog steeds lichamelijke problemen als gevolg van een auto-ongeluk in 2014. Daardoor staat ze niet meer iedere dag in de zaak. ‘Ik doe mijn best, Leon ook, maar uiteindelijk is het te zwaar.’

Voor Wilma en Leon Leijtens is hun zaak ook hun thuis. Ze wonen naast de cafetaria en zijn zowat iedere dag op de vloer te vinden. ‘Iedereen die hier komt, is visite, alleen betalen ze als ze weggaan’, vertelde Leon eerder tegen Snackkoerier.

De Vergulden Erpel

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Wijs besluit

Het afscheid is niet makkelijk, maar toch overheerst een positief gevoel. ‘Het is goed zo, we zijn tevreden. De laatste dagen zullen wel zwaar zijn, maar we hebben een wijs besluit genomen. Qua gezondheid helemaal. We hebben bijna 31 jaar alles gegeven aan Den Èrpel en hebben alles behaald wat we konden behalen. We hebben dat met volle overgave, passie en liefde gedaan. En dat zullen we tot de laatste dag blijven doen.’

Begrip in de cafetariabranche

Wilma en Leon zijn met De Vergulden Èrpel een begrip in de Nederlandse cafetariabranche. De zaak staat vooral bekend om de warme, Brabantse gastvrijheid en verse producten. Daar hebben ze altijd duidelijke afspraken over gemaakt met het team. Zo wordt iedereen die binnenkomt begroet als ze de deurklink nog in de hand hebben. Teamleden worden aangespoord om zoveel mogelijk met het gezicht naar de gast toe te werken. Als het even kan, komen ze achter de toonbank vandaan om de bestelling voor thuis aan de gast te geven in plaats van over de toonbank.

Het team van De Vergulden Èrpel

Ook de omgang met de medewerkers hebben de ondernemers altijd erg belangrijk gevonden. Wilma en Leon spreken niet over medewerkers, maar over ‘teamleden’. ‘Daardoor heeft iedereen het gevoel dat ze hier voor De Vergulden Èrpel zijn. Wilma en Leon zijn de eigenaren, maar ze doen hetzelfde werk als wij. We vormen een eenheid met elkaar, we kunnen niet zonder onze mensen’, aldus Wilma eerder tegen Snackkoerier.

In 2010 werd De Vergulden Èrpel nummer 1 in de Cafetaria Top 100.

 


Begin dit jaar vierden Wilma en Leon Leijtens samen met het team dat De Vergulden Èrpel 30 jaar bestaat.
Lees hier meer over hun manier van ondernemen en wat gastvrijheid bij de Brabantse cafetaria inhoudt.  

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal


Bedanken

Wilma en Leon zijn vooral dankbaar voor de afgelopen decennia. ‘De cafetaria is niet alleen door ons zo geworden zoals die nu is, maar ook door de positieve inzet en uitstraling van onze teamleden en het fijne contact met onze collega- ondernemers. Wij zijn bij velen van hen altijd hartelijk ontvangen en mochten altijd een kijkje achter de schermen nemen. Ook zijn wij er trots op dat wij ze hebben mogen helpen. Dit gaf ons vaak inspiratie en kracht om ons bedrijf verder te vormen. Wij willen iedereen, en zeker ook de medewerkers van Snackkoerier, bedanken voor de fijne samenwerking en leuke tijden in de afgelopen 31 jaar.’

De Vergulden Erpel

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Kennis en ervaring

Wat de nabije toekomst zal brengen, weet Wilma nog niet. ‘We gaan wel werken, want we hebben nog veel meer in onze mars.’ Of ze in de horeca actief blijven, is niet zeker. ‘Maar we kunnen met onze kennis, ervaring en passie nog wel wat voor onze branche betekenen’, aldus Wilma. ‘Ik denk dat we een heel nieuw leven krijgen.’

Reageer op dit artikel