nieuws

Domino’s Pizza groeit als kool

Bedrijfsvoering 261

Het Amerikaanse Domino’s Pizza heeft een zeer sterke periode achter de rug. Er werden records verbroken in omzet en aantal vestigingen. Maar de keten is nog lang niet klaar met uitbreiding in ontwikkeling.

Domino’s Pizza groeit als kool
Een vestiging van Domino's Pizza in Den Haag. De bezorgscooters moeten in 2020 allemaal zijn verdwenen.

Moederbedrijf Domino’s Pizza Enterprises Limited meldt een recordjaarwinst van ruim 136 miljard dollar, een stijging van 15 procent ten opzichte van het vorige boekjaar.

In totaal opende de groep 308 winkels in het afgelopen half jaar. 145 daarvan waren nieuwe winkels, 163 nieuwe winkels kwamen door middel van overnames van andere merken. Hierdoor groeide de totale omzet met bijna 12 procent tot 2,6 miljard dollar. Voor het voorjaar 2019 verwacht de groep tussen 225 en 250 winkels te bouwen.

250 winkels in Nederland

Afgelopen juni bereikte Domino’s Nederland een belangrijke mijlpaal met de opening van de 250e winkel. Hiermee is de pizzaketen het grootste quick service restaurant in aantal vestigingen. In de komende drie tot vijf jaar moeten daar nog eens 150 vestigingen bij komen.

Domino’s Nederland en België opende in het afgelopen half jaar twee keer zoveel vestigingen (45) als drie concurrenten samen (New York Pizza, Papa Johns en Pizza Hut). Bijzonder is dat 90 procent van de nieuwe franchisenemers is begonnen als pizzabakker of bezorger.

Naast groei in Nederland en België opent Domino’s Pizza begin 2019 winkels in Luxemburg. ‘We zien een enorm potentieel in Luxemburg en we hebben de ambitie om in de komende jaren minimaal tien winkels te openen’, aldus Misja Vroom, ceo Domino’s Nederland en België. ‘De eerste vestiging gaat begin 2019 open.’

Thick Shakes

Domino’s Nederland en België investeerde ook in nieuwe producten. Het bedrijf verbeterde de receptuur van het deeg en zette Vegan Pizza’s op de kaart. Ook ontwikkelde Domino’s zijn eerste zoete pizza: de Chocca-Lotta, gemaakt van Belgische chocolade. Nieuwste aanwinst zijn de Thick Shakes die deze zomer op het menu verschijnen. In België ligt de nadruk op de digitale ontwikkeling. Waar de GPS-tracker in Nederland al is ingeburgerd, start Domino’s dit jaar met het testen van GPS in België.

Ontwikkelingen in bezorgen

Ook duurzaamheid staat op de agenda van Domino’s Pizza. Op dit moment vindt 60 procent van de huidige bezorgritten plaats op e-bikes. Vanaf 2021 bezorgt het bedrijf uitsluitend met 100 procent elektrische voertuigen. Domino’s werkt ook verder aan de ontwikkeling in robotbezorging en voice ordering.

Reageer op dit artikel