nieuws

Gouden tijden voor fastfood in Nederland

Bedrijfsvoering 648

Fastfoodformules in Nederland maken gouden tijden door. Bedrijven binnen deze tak van sport hebben vorig jaar een omzetgroei gerealiseerd waar je ‘u’ tegen zegt.

Gouden tijden voor fastfood in Nederland

Dat blijkt uit onderzoek van Misset Horeca, waar Snackkoerier onderdeel van is. Het platform publiceerde vandaag de jaarlijkse Horeca Top 100, waarbinnen fastfood een grote rol speelt.

Domino’s Pizza plust 27,2 procent, concurrent New York Pizza doet 23,8 procent op de omzet. Spare Rib Express doet het 21,6 procent beter dan vorig jaar.

Records in fastfood

‘Spare Rib Express groeit op dit moment zó hard, dat het ene na het andere record verbroken wordt. Dagelijks feest dus’, aldus dga Remco Robelus. Texmex-formule Taco Mundo plust 20,7 procent, broodformule Subway krijgt er 15,3 procent bij. ‘We hebben een mooie groei kunnen laten zien zowel wat betreft de omzet als het aantal nieuwe restaurants’, meldt country director Joost Labadie ons.

Daar tekent de omzetgroei van nummer 1 McDonald’s van ‘maar’ 10,8 procent wat flets bij af, al is ook McDonald’s harder gegroeid dan de markt. In 2017 groeide de omzet van fastfood met 8,9 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. Ter vergelijking: de traditionele horeca bleef steken op 7,4 procent.

McDonald's drive thru quarter pounder fastfood

McDonald’s weer de grootste

De omzet van ruim €811 miljoen leidt op het hoofdkantoor van McDonald’s in Amsterdam tot tevredenheid. ‘BigMac’ is dan ook met afstand het grootste horecabedrijf van Nederland. Het gat met Van der Valk is opgelopen tot €150 miljoen. Voor 2018 verwacht de nummer 1 uit onze ranglijst de groei door te kunnen zetten, al worstelt ook McDonald’s met de krappe arbeidsmarkt.

De oorzaken van de fastfoodboom zijn structureel en zullen nog wel een tijdje doorgaan. De groei van het aantal eenpersoonshuishoudens, de urbanisatie, de sterke groei van online aankopen, de toename van het aantal zzp’ers, om er een paar te noemen.

‘Fastfoodzaken in Nederland zitten in de lift’, constateerde onlangs ABN Amro in een rapport. ABN verwacht dat de stijging dit jaar doorzet. Niet alleen het aantal vestigingen stijgt, ook het aantal verkopen.

Ketens uit de VS hebben Nederland inmiddels herontdekt. Zie Five Guys, Dunkin’ Donuts, pizzaketen Papa John’s en Yum-dochter Taco Bell. De laatste heeft inmiddels drie vestigingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De sterke groei van de fastfoodketens heeft nóg een oorzaak, en dat is de explosieve groei van bezorgen. Het aantal orders van marktleider Thuisbezorgd.nl ging in het afgelopen jaar met 30 procent vooruit. Zo’n 7400 (fastfood)restaurants zijn er al bij Thuisbezorgd.nl aangesloten. Samen realiseren die een omzet van €550 miljoen via het bezorgplatform, ofwel €74.000 per restaurant.

Er schijnen al restaurants te zijn die een miljoen omzet doen bij Thuisbezorgd. Vooral in de grote steden groeit dit fenomeen extreem snel. In de provincie is het een stuk lastiger om een winstgevend netwerk te exploiteren. Vandaar dat Thuisbezorgd.nl de enige bezorger met landelijke dekking is. Het feit dat deze Nederlandse bezorgservice zijn roots heeft in Enschede, zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. Partijen als Deliveroo, Uber Eats en Foodora beperken zich liever tot de Randstad.

Bekijk hier de complete Horeca Top 100 2018

Reageer op dit artikel