nieuws

KHN: ‘Invoer statiegeld een probleem voor cafetaria’s’

Bedrijfsvoering 376

Het invoeren van statiegeld op kleine petflesjes en blikjes is vooral een probleem voor cafetaria’s en lunchrooms. Dat zegt Koninklijke Horeca Nederland, die vindt dat er voor de horeca een uitzondering moet komen.

KHN: ‘Invoer statiegeld een probleem voor cafetaria’s’
Blikjes worden in het plan buiten beschouwing gelaten.

De Tweede Kamer praat deze week over het onderzoek dat het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat heeft laten doen naar de kosten en milieueffecten van de uitbreiding van het huidige statiegeldsysteem met kleine flesjes en blikjes. Het doel van de invoer van statiegeld is om het zwerfafval verder terug te dringen. Met name voor kleine horecaondernemers is de impact van een dergelijke maatregel heel groot, zegt Koninklijke Horeca Nederland.

Extra kosten

‘Voor horecaondernemers betekent een verplichting om kleine flesjes en blikjes in te nemen een extra handeling en dus extra kosten. Deze handeling zit met name in de tijd van het personeel. Daarnaast komen open en vaak plakkende verpakkingen terug over de toonbank. Dat leidt tot extra schoonmaakkosten.’

>> Lees ook >> 5 tips om zwerfafval te voorkomen

Invoer van de maatregel gaat volgens KHN ook ten koste van de voedselhygiëne. ‘Cafetaria’s, lunchrooms en shoarmazaken zijn overwegend kleine ondernemingen; de ruimte en mankracht zijn vaak beperkt. Zij hebben meestal geen plek om lege verpakkingen op te slaan. Dit kan leiden tot een situatie dat in een ruimte waar voedsel wordt bereid ook lege verpakkingen moeten worden bewaard.’

Uitzondering

Daarom vindt KHN dat, áls statiegeld op flesjes en blikjes wordt ingevoerd, er een uitzondering moet komen voor de horeca. De brancheorganisatie pleit verder voor aanvullend onderzoek naar de meest effectieve aanpak tegen de laagste kosten.

Logistiek probleem

De invoer van statiegeld op kleine flesjes en blikjes zorgt bovendien ook voor een logistiek probleem, zegt KHN. ‘Alleen al in de horeca zijn er meer dan tienduizend locaties waar kleine flesjes en blikjes worden verkocht. Andere verkooppunten, zoals benzinestations en kiosken, zijn hier nog niet eens bij opgeteld. Het vraagt dus een enorme logistieke operatie om alle kleine verpakkingen bij deze locaties op te halen.’

Reageer op dit artikel