nieuws

Frituurcentrum lanceert tool om dienstverlening te meten

Bedrijfsvoering 939

Het Nederlands Frituurcentrum heeft een tool gelanceerd waarmee cafetariaondernemers de werkzaamheden, dienstverlening en klanttevredenheid wekelijks kunnen meten en verbeteren.

Frituurcentrum lanceert tool om dienstverlening te meten
De keurig geklede medewerkster Judith (27) van Het Strandhuys staat klanten te woord in in de zaak. Foto: Peter Roek.

De QuickScan-module is door het Nederlands Frituurcentrum – een initiatief van vakvereniging ProFri – ontwikkeld op verzoek van Harald van Ballegooijen van Cafetaria XL Oude Gracht in Eindhoven. Van Ballegooijen is lid van de vakvereniging en maakt actief gebruik van de verschillende diensten die door het kennis- en innovatiecentrum worden aangeboden.

‘Onze cafetaria bestaat al 54 jaar en ik ben de tweede generatie die de zaak runt’, zegt Van Ballegooijen. ‘Vroeger werkte het goed om het personeel aan te spreken op wat ze beter kunnen doen. De huidige generatie is daarvan niet zo onder de indruk en trekt haar eigen plan. Ze hebben een andere prikkel en een beloningssysteem nodig.’

Door de bril van de gast

Omdat Van Ballegooijen al gebruikmaakt van de mystery guest-bezoeken van het Nederlands Frituurcentrum, opperde hij het idee om de beoordelingspunten uit de rapportage van deze bezoeken op te nemen in een lijst waarmee hij zelf zijn bedrijf stelselmatig onder de loep kan nemen. Gesprekken hierover met Frans van Rooij – initiatiefnemer van ProFri en Nederlands Frituurcentrum – leidde tot de QuickScan-module die vanaf nu door iedereen kan worden gebruikt.

Van Ballegooijen: ‘Met deze digitale tool kijk ik nu naar mijn personeel en bedrijfsvoering door de bril van de mystery guest. Wekelijks loop ik een rondje door mijn cafetaria met de checklist op mijn smartphone en vul deze online in.’

Checklist

De module bestaat uit een checklist waarin verschillende onderdelen van de bedrijfsvoering aan de orde komen, zoals de uitstraling van het bedrijf, de uitvoering van de algemene werkzaamheden, de klantgerichte werkzaamheden, hoe de omzet zich verhoudt met de gerealiseerde omzet van vorig jaar en de inzet van medewerkers.

E-mail met resultaten

Na het invullen ontvangt het bedrijf automatisch per e-mail een pdf-bestand met de resultaten. Vooraf kan de ondernemer de doelstelling van het scoringspercentage aangeven, waarbij er een minimum is vastgesteld van 75 procent. Dit percentage geldt momenteel ook voor het Goed Gefrituurd Keurmerk dat prijkt op de gevel van Cafetaria XL Oude Gracht.

Betrokkenheid van werknemers vergroten

De QuickScan is volgens het Nederlands Frituurcentrum prima in te zetten als tool om de werknemers aan te sturen en hun betrokkenheid te vergroten. De ondernemer deelt dan bijvoorbeeld de rapportage met zijn bedrijfsleider of laat de scan invullen door zijn medewerkers.

Teamspirit

‘Voor mij is de Quickscan vooral een middel om het personeel te motiveren en teamspirit te creëren. Je geeft ze verantwoordelijkheid door ze zelf de scan te laten uitvoeren’, aldus Van Ballegooijen. Hij gaat de resultaten van de QuickScan-module aan een beloningsysteem koppelen. ‘Per maand kunnen de medewerkers een beloning van €0,50 per gewerkt uur verdienen, als ze drie keer een score van 80 procent behalen. Lukt dat vier keer, dan is de bonus €0,75 per gewerkt uur in die maand.’

Abonnement op de scan

Via een speciale portal van het Nederlands Frituurcentrum is de QuickScan-module vanaf nu op abonnementsbasis te gebruiken. Een abonnement kost €52 per jaar. Leden van ProFri krijgen 50 procent korting. Voor de houders van het Goed Gefrituurd Keurmerk is de tool gratis. Keurmerk- en abonnementhouders kunnen de QuickScan-module onbeperkt gebruiken, op een tablet, smartphone en PC.

Reageer op dit artikel