nieuws

Veenendaalse cafetaria maakt van bezorgen kernactiviteit

Bedrijfsvoering 34

Even friet en een kroketje halen is er in de nabije toekomst niet meer bij. Dat denkt althans een ondernemer in Veenendaal die haar businessmodel omgooit en zich grotendeels op bezorgen gaat focussen.

Veenendaalse cafetaria maakt van bezorgen kernactiviteit
Nina Visser (links op de foto) van cafetaria 't Huus in Veenendaal weet het zeker: Nederland staat aan de vooravond van een ware bezorgexplosie.

Nina Visser van cafetaria ’t Huus in Veenendaal begon in oktober 2016 met bezorgen, ‘als eerste Nederlandse snackbar in Veenendaal.’ Nog geen jaar later is ’t Huus uit z’n jasje gegroeid. Aan het einde van dit jaar verkast Visser daarom naar een nieuwe locatie in het centrum van Veenendaal. Haar businessmodel gooit ze om. Niet langer is afhalen de kernactiviteit, maar bezorgen.

Afhaalmarkt verdwijnt

Visser denkt dat de afhaalmarkt over vijf jaar zo goed als verdwenen is. ‘Bezorgen is niet de toekomst, het is de werkelijkheid.’ Volgens haar kiest de jongere generatie massaal voor het ‘zuivere gemak’ van bezorgen. ‘Die bestelt alles online.’

In haar nieuwe locatie verwacht Visser een verhouding tussen uit eten en bezorgen van 60/40 procent. ‘Maar als ik zie wat er op dit moment gebeurt, zou dat ook zo maar 30/70 kunnen worden.’

Bezorgactiviteiten uitbreiden

Snackbars en cafetaria’s zijn overigens een stuk verder met bezorgen dan restaurants. Dat blijkt uit een kleine enquête van Misset Horeca. Van de ondernemers die de enquête invulden, doet een kleine 40 procent aan maaltijdbezorging. Ruim 60 procent denkt erover om de bezorgactiviteiten uit te breiden en daarvoor de bedrijfsvoering om te gooien.

Dat de overstap loont, blijkt uit het feit dat cafetariahouders die in de bezorgmarkt zijn gestapt aan Misset Horeca omzetstijgingen melden van gemiddeld 20 procent.

 

Download hier het artikel over maaltijdbezorging

Reageer op dit artikel