nieuws

Foodmaster vernieuwt: stoer en traditioneel

Bedrijfsvoering 64

Traditioneel, maar in een nieuwe stijl; dat is het idee achter de rebranding van Foodmaster. De pilotstore is inmiddels geopend, in Tiel. Bekijk de prachtige foto’s.

Foodmaster vernieuwt: stoer en traditioneel
Foto: Studio38c

FHC wil met de nieuwe Foodmaster laten zien dat het formulehuis trots is op de cafetaria als Hollands cultuurgoed. De slogan van Foodmaster luidt ‘De lekkerste sinds vroeger’.

De nieuwe Foodmaster krijgt een stoere uitstraling met elementen van vroeger. Beton en demin komen veel terug. Een echte eyecatcher is de frituurcultuurwand die de geschiedenis van onze frituurcultuur uitbeeld.

Traditionele cafetaria

Met de nieuwe stijl wil Foodmaster de traditionele cafetaria weer op de kaart zetten. ‘De cafetaria met frites, kroketten en al zijn andere facetten bestaat al bijna negentig jaar’, weet FHC-directeur Ralph Markwat. ‘Zoals we hem hier in Nederland kennen, kennen we hem nergens ter wereld. Het is iets waar we naar verlangen als we van vakantie terugkomen.’

30 procent omzetstijging

De vestiging in Tiel is de eerste vestiging in de nieuwe stijl. Hier zullen alle elementen getest worden. Maar in de eerste week draaide de winkel al 30 procent meer omzet. ‘Dat is echt veel’, zegt Markwat. ‘Bijna schokkend. Natuurlijk zitten daar gasten bij die nieuwsgierig zijn, maar dat is niet de enige reden. Het draait vaak om de instelling en het gedrag van de ondernemer en het team. Je ziet dat wanneer de winkel wordt aangepast, dat gedrag ook verandert.’

De echte lancering van de gehele formule vindt begin oktober plaats. Daarna zullen de 47 vestigingen gefaseerd omgebouwd worden.

Aanbod verandert niet

Waar de uitstraling op de schop gaat, zal het aanbod van Foodmaster weinig veranderen. ‘Juist Foodmaster is een traditionele cafetaria, en dat geldt nog het meest voor het assortiment’, zegt marketing manager Chantal van der Meer. ‘Natuurlijk laten we trends als de hamburger niet aan ons voorbij gaan, dus we hebben ook een premium burger. En de volgende trend zullen we zeker omarmen. Maar in de basis verandert het aanbod niet. Wel kiezen we bewust voor A-merken.’

Focus op maaltijdbezorging

Anders dan Family focust Foodmaster ook op maaltijdbezorging. Van der Meer: ‘We zijn nu bezig om ondernemers daarin mee te nemen.’ Dat is nodig, want ‘slechts’ 20 procent van de Foodmasters bezorgt. ‘Dat doen we aan de hand van de ondernemers die al wel bezorgen. Wat werkt wel en niet, waar loop je tegenaan? Daarmee hopen we ondernemers te helpen die nu nog beren op de weg zien. Want maaltijdbezorgen is ook voor Foodmaster de toekomst.’

 

Reageer op dit artikel