nieuws

FoodService Award voor McDonald’s

Bedrijfsvoering

McDonald’s is winnaar geworden van de Foodservice Awards 2013 op het onderdeel Outlets. In de overall-ranglijst Foodservice Awards voert McDonald’s de boventoon ten opzichte van La Place, Hutten Catering, Ikea en Shell Tankstations.

FoodService Award voor McDonald’s

Dat is maandagavond in Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee bekendgemaakt. McDonald’s heeft een overall-score behaald van 7,88. Op twee van de vijf beoordelingscriteria scoort McDonald’s zelfs ruim boven het cijfer acht. De voorsprong op La Place, de winnaar van het zilver, bedraagt echter slechts 0,15 cijferpunt. Ikea maakt het erepodium met een score van 7,53 compleet. Vooral op het gebied van samenwerking doet Ikea volgens leveranciers en grossiers goede zaken.

Op het beoordelingscriterium formule (concept) profileert McDonald’s zich volgens de leveranciers en grossiers het beste. De overall-winnaar van het segment Convenience behaalt op dit onderdeel de hoogste score (8,52) van alle outlets (formules). Met een verschil van 0,19 cijferpunt vinden we La Place op de tweede plaats. Ook Ikea weet zich op formulegebied met een score van boven het cijfer acht bij de top-3 te scharen.

Wat betreft het beoordelingscriterium innovativiteit gaan La Place en Shell Tankstations schouder aan schouder. Zij delen met een score van 7,73 de eerste plaats. Ook het innovatief vermogen van McDonald’s wordt op waarde geschat. Hierdoor eindigt McDonald’s ook bij dit onderdeel in de top-3.

Met een aanzienlijke voorsprong van meer dan een half cijferpunt steekt McDonald’s qua operational excellence met kop en schouders boven het concurrentieveld uit. Niettemin geven ook La Place en Ikea hun visitekaartje op dit onderdeel af. Hoewel maar liefst twaalf van de negentien Convenience-outlets (formules) een beoordeling van zeven of hoger halen, blijken de onderlinge verschillen relatief klein.

De invulling van de top-3 op het beoordelingscriterium kennis is gelijk aan die van het overall-klassement in de categorie Convenience. De eerste plaats is dus voor McDonald’s (7,85). Op de tweede plek vinden we met een verschil van 0,12 cijferpunt La Place. Ikea maakt met een beoordeling van 7,35 het erepodium compleet. De voorsprong van het segment Convenience op de segmenten Klassieke horeca en Catering is op dit onderdeel relatief klein (0,02 cijferpunt).

De Foodservice Awards zijn een initiatief van Misset Horeca. EFMI Business School is verantwoordelijk voor het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de Foodservice Awards. Het geheel wordt ondersteund door het FoodService Instituut (FSIN).

Reageer op dit artikel