nieuws

Ad van Geloven en Royaan willen fuseren

Bedrijfsvoering

Snackfabrikanten Ad van Geloven en Royaan willen hun krachten bundelen en hun activiteiten samenvoegen. Dat hebben beide bedrijven zojuist bekend gemaakt.

Ad van Geloven en Royaan willen fuseren

Ad van Geloven (onder andere Mora, Ad van Geloven, Van Lieshout) en Royaan (onder andere Van Dobben, Kwekkeboom, Laan) hebben vandaag hun intenties daartoe voorgelegd aan onder

meer de mededingingsautoriteit in Brussel en de wederzijdse ondernemingsraden. Indien de voorgenomen plannen doorgaan zullen de respectievelijke grootaandeelhouders Lion Capital (Ad van Geloven) en NPM Capital (Royaan) gezamenlijk optrekken als aandeelhouders in de nieuwe combinatie.

Bundeling sterke merken

Door de bundeling van twee sterke merk- en productportfolio’s, elk opgebouwd uit bekende merken in de retail- en de Food servicemarkt (horeca, catering, pompstations, etc.), ontstaat straks een onderneming met een omzet van €246 miljoen en bijna 1.100 medewerkers. Royaan boekte in 2010 een omzet van €71 miljoen voornamelijk in Nederland. Ad van Geloven behaalde een groepsomzet van €174 miljoen waarvan €43 miljoen in België. Zowel Ad van Geloven als Royaan zijn de laatste 10 jaar sterk gegroeid door een opeenvolging van overnames van veelal familiebedrijven. Ze willen nu hun kwalitatief hoogwaardige producten en de afzet ervan samen verder ontwikkelen, hun concurrentiekracht versterken en expanderen binnen en buiten de Nederlandse en Belgische thuismarkt.

Ad van Geloven levert topman

Peter Doodeman (55), CEO van Ad van Geloven, wordt voorgesteld als de beoogde topman van de nieuwe combinatie. Royaan CEO Bart Bakker (43) zal zich naast zijn dagelijkse verantwoordelijkheden samen met Doodeman richten op de integratie van de verschillende operaties. Op 1 september nam hij als operationeel en commercieel verantwoordelijke de leiding van alle Royaan bedrijven over van CEO Olaf Noorman die in aanloop naar de aankondiging van de voorgenomen samenvoeging besloot zijn functie neer te leggen. In de zeven jaar dat Noorman aan het roer stond van Royaan, vervijfvoudigde hij de omvang van de onderneming via sterke autonome groei van de meest bekende merken Van Dobben en Kwekkeboom en vijf overnames.

Het merkenportfolio van Ad van Geloven bestaat uit Mora, Hebro, Ad van Geloven, Van Lieshout en Welten snacks. Dat van Royaan bestaat uit Van Dobben, Kwekkeboom, Buitenhuis, Willie Dokter, Laan, KB, Bakker en Tjendrawasih.

Voor eind 2011 hopen Ad van Geloven en Royaan de transactie te kunnen afronden.

Reageer op dit artikel