blog

Jos Muller: Maakt techniek de cafetaria aantrekkelijker?

Bedrijfsvoering 408

De tijd staat niet stil. Sterker nog, het lijkt wel of ontwikkelingen alsmaar sneller gaan. Wilde 20 jaar geleden nog niemand aan de mobiele telefoon (getuige het inmiddels legendarische YouTube-filmpje van Frans Bromet uit 1999), nu heeft iedereen zo’n apparaat. In de cafetaria heeft de techniek ook niet stilgestaan.

Jos Muller: Maakt techniek de cafetaria aantrekkelijker?
Foto: Nol Havens

In de trein is een gesprekje voeren met iemand anders niet eens mogelijk, want iedereen zit naar het schermpje te staren. Om over de talloze automobilisten die dat tijdens het rijden doen, maar niet te spreken. Ze denken waarschijnlijk dat ze in een zelfrijdende auto zitten. Ondertussen vieren in de horeca de bestelschermen, digitale menuborden en mobiele handhelds hoogtij. Communiceren doen we met oortjes in, en de bestelling verschijnt op een schermpje in de keuken. De voorraad wordt volledig digitaal bijgehouden, en onze koelinstallateur kan op afstand de toestand in de koeler en vriezer monitoren. Allemaal niets vreemds meer.

Kunstmatige intelligentie

Binnenkort gaat het nog een stapje verder. De kunstmatige intelligentie rukt op. Het schijnt al mogelijk te zijn om via je mobiel een tafeltje te reserveren bij een restaurant, waarbij de stem die jouw telefoontje beantwoordt een ‘zelfdenkende’ computer is. Een horecaketen in Nederland komt binnenkort met de primeur. In Amerika is het systeem al operationeel.

Tot zover allemaal technische ontwikkelingen die de bedrijfsvoering vergemakkelijken, en het misschien zelfs ook wel de gast gemakkelijker maken. En toch…

Kracht van persoonlijk contact

Ik waag te betwijfelen of de techniek ons aantrekkelijker maakt. Een technisch foefje willen we allemaal een keer proberen, maar daarna wordt het saai en gewoon. Ik blijf geloven in de kracht van het persoonlijke contact, in de medewerker of ondernemer die oprecht geïnteresseerd is in zijn gasten en moeite doet om het de gast naar de zin te maken. Want leuk, spontaan en oprecht menselijk contact wordt nooit saai.

Jos Muller
Trainer/eigenaar van ToTJos! en gespecialiseerd in de foodbranche.


Reageer op dit artikel