blog

Jos Muller: Gastvrijheid op het terras

Bedrijfsvoering 1240

Jos Muller: Gastvrijheid op het terras
Foto: Koos Groenewold

Het is zomer en als ik dit schrijf, is het buiten 25 graden. Heerlijk terrasweer. Voor mij persoonlijk zit het er bijna op. Trainingswerk is niet te verkopen in de zomer. Alle bedrijven die van mijn diensten gebruik kunnen of willen maken, hebben het dan veel te druk met omzet draaien.

Voor velen is dit het seizoen van geld verdienen. Veel gasten, mooi weer, volle terrassen, goedkope medewerkers; het kan niet op. Zelf moet ik een maandje zuinig aan doen, want geen werk is geen geld.

Wel pak ik af en toe een terrasje natuurlijk. En wat me dan telkens verbaast, ook toen ik mijn juryronde deed voor de Terras Top 100, is de soms schokkende onkunde en ongeïnteresseerdheid van medewerkers.

Vriendelijk en attent

Toen ik op het terras werkte bij Beli’s eetcafe op de Coolsingel in Rotterdam (we hebben het over meer dan 30 jaar geleden) kreeg ik 50 gulden voor een dag werken, en ging ik daarnaast met 80 gulden fooi naar huis. ‘Gewoon’ door vriendelijk en attent te zijn, oprecht contact te maken en er een beetje vaart in te zetten.

Onachtzaamheid

Als ik nu op een terras zit, verbaas ik me soms over de technische hulpmiddelen – zoals oortjes – bij de medewerkers, maar verbaas ik me vaker over de onachtzaamheid waarmee medewerkers met gasten omgaan. Het gebeurt regelmatig dat er vier of vijf medewerkers langs je tafeltje lopen en je niet aanspreken. Dat moet toch omzet kosten? En als je dan wordt aangesproken, komt er niet meer uit dan ‘wilt u iets drinken?’. Nogal fantasieloos.

Extra salaris

Misschien mag je ook niet meer verwachten van studenten die de terrassen bemensen voor een naar mijn mening schamel uurloon. Maar het staat een ondernemer natuurlijk vrij om zijn medewerkers wat extra salaris te geven, zeker in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt.

Hands-on training

Nu is deze column niet bedoeld om reclame te maken, maar ik heb best gelegenheid om uw medewerkers een leuke hands-on training te geven over hoe je aandacht geeft en echt gastgericht bent op uw terras (of in uw winkel). Of misschien moet ik me gewoon aanmelden bij een uitzendbureau en kunt u me inhuren voor een middagje terras lopen. Ik heb toch tijd genoeg…

Jos Muller
Trainer/eigenaar van ToTJos!, gespecialiseerd in de foodbranche.
jos@humantalentgroup.nl


Reageer op dit artikel