blog

Arn Zuyderduin: Power to the Pieper

Bedrijfsvoering 1988

Arn Zuyderduin: Power to the Pieper
Foto: Ralf Silvius

Zoals je kunt zien, dragen we in de winkels tegenwoordig een combat outfit. Dat behoeft wat uitleg.

Al een aantal jaren vieren wij de komst van de nieuwe aardappel. We zijn ooit simpel begonnen met de verkoop van de eerste zak friet van nieuwe aardappels aan een vrijgevige ondernemer. De opbrengst daarvan schenken we nog steeds jaarlijks aan de plaatselijke kinderboerderij.

Fritesplant

Sinds twee jaar delen we ook zogenaamde ‘fritesplanten’ uit aan onze klanten. Begin mei krijgen ze een zakje met een pootaardappel en een label waarop staat hoe zij officieel adoptieouder kunnen worden. Het begrip ‘adopteer een fritesplant’ is hier inmiddels al redelijk normaal geworden. Mensen geven hun plant zelfs namen.

Tijd voor actie

Afgelopen jaar kwam het creatieve team dat zich hiermee bezighoudt met een mooie vinding: het project moest een beweging worden. De aardappel moet namelijk gered worden. Want met al die pasta en rijst die we eten, staat de aardappel flink in de kou. Alleen gefrituurd doet de pieper het nog goed. Tijd voor actie dus.

Symboliek

Power to the Pieper grijpt in symboliek terug op de tijd van de actievoering tegen de kruisraketten in de jaren 80. En daar komt onze bedrijfskleding uit voort. Met grappige buttons die we dragen om de scherpe kantjes van de leger shirts af te halen.

Oogstfeest

Op 28 augustus ontvangen wij de adoptieouders op Stadsboerderij de Vosheuvel. Onze foodtruck de Pieper Mobiel staat dan friet te maken van de nieuwe aardappel, er is muziek en ander vermaak. We mogen rond de duizend bezoekers verwachten en al ons personeel is er in vol tenue, want ik heb besloten om de drie winkels die woensdag te sluiten. We bestaan dit jaar namelijk ook nog eens twintig jaar. Power to the Pieper! En tijd voor een feestje: het Oogstfeest.

Arn Zuyderduin
Vlaams friteshuis van Gogh, Amersfoort
arn@vangoghfrites.nl


Reageer op dit artikel