blog

Jos Muller: Mindf*ck met slapers in het cafetaria-assortiment

Bedrijfsvoering 754

Jos Muller: Mindf*ck met slapers in het cafetaria-assortiment
Foto: Nol Havens

Ken je het begrip ‘frequency illusion’? Stel, je zoekt een nieuwe auto en hebt je oog laten vallen op het allerlaatste model. Je gaat naar de dealer voor een proefrit en onderweg kom je er al twee tegen, tijdens de proefrit nog een paar, en plots blijkt bij je in de straat ook eenzelfde model te staan. Dit fenomeen heet dus frequency illusion; je bent nadrukkelijk met een bepaald onderwerp bezig en opeens zie je het overal. Dat kan in de cafetaria ook zo werken. 

Ik kan mij herinneren uit mijn tijd als floormanager bij McDonald’s, dat juist op het moment dat er geen broodje Fishfilet op voorraad was – zo werkte dat toentertijd nog – opeens een heleboel gasten vroegen naar een broodje Fishfilet.

Vreemde eend

Dat broodje was een vreemde eend in de bijt. Voor een goede service moest je er één ‘in de bin’ hebben, maar heel vaak ging die over de maximale bewaartijd van 10 minuten heen. Net als je het had weggegooid, vroeg de eerste gast om een broodje Fishfilet. Uiteraard werd er dan Fishfilet gevraagd aan de keuken, met als gevolg dat prompt nog meer gasten Fishfilet bestelden.

U raadt het al, nog meer roepen, nog meer Fishfilet. Totdat er niet meer geroepen hoefde te worden, de bin vol lag met Fishfilet, er geen gast meer bestelde (ze werden niet meer op het idee gebracht) en je na 10 minuten veel moest afschrijven. Frequency illusion, maar dan andersom.

Zoek de slapers

Het lijkt mij een goed idee om een experiment te doen. Onderzoek welk product in uw cafetaria-assortiment een slaper is (weinig omzet, hoge brutowinst). Bedenk samen met uw medewerkers zo veel mogelijk manieren om dit product te noemen als er gasten zijn. En houd bij hoeveel u er meer van gaat verkopen. Ik weet zeker dat u verrast zult zijn.

Durft u de uitdaging aan? Ik hoor het graag.

PS: Misschien heeft u al geweldige voorbeelden van bovenstaande. Deel ze met mij, en wie weet noem ik jouw voorbeeld in een volgende column.

Jos Muller
Franchisepartner bij Human Talent Group en gespecialiseerd in de foodbranche.
jos@humantalentgroup.nl


Reageer op dit artikel