blog

Blog: Achterhaalde ideeën over de cafetaria

Bedrijfsvoering 511

Blog: Achterhaalde ideeën over de cafetaria

‘Even een vraagje, ik hoop dat ik je niet beledig. Maar wat moet je in gódsnaam over een cafetaria schrijven?’ Ik moet er wel om lachen, dus nee, het is geen belediging.

Het is de vierde sessie met mijn ‘personal coach’  (sorry, ik heb er even geen ander woord voor). Inmiddels ben ik erachter dat ze een echte gezondheidsgoeroe is. Zo heeft ze geen auto, maar doet ze alles op de fiets, kan ze putten uit een indrukwekkend arsenaal aan rek- en strekoefeningen, en zit haar hoofd vol met supergezonde recepten.

Snackbar is veranderd

Zonder de illusie te hebben haar te kunnen bewegen tot een cafetariabezoek, som ik in het kort op hoe de snackbar de laatste jaren is veranderd. Dat het niet alleen meer gaat om het patatje mét en de frikandel, dat ondernemers creatief zijn met friet, hamburgers en snacks, gezonde opties aanbieden, en bezig zijn met vegetarische en soms veganistische alternatieven.

Dat sommige zaken er niet meer uitzien als een traditionele snackbar, maar meer op een bistro lijken, waar mensen uit eten gaan. ‘Er is zelf een cafetaria in een grote kerk geopend’, zeg ik als afsluiter. ‘O, dát is gaaf’, klinkt ze toch nog enthousiast.

Vooruitstrevende ondernemers

Dat zij geen idee heeft van wat er speelt, is geen shock. Maar ik merk vaker dat mensen nog altijd een achterhaald idee hebben over de cafetariabranche. En laten we eerlijk zijn, dat komt ook omdat de écht vooruitstrevende ondernemers in de minderheid zijn.

Verhaal vertellen

Er is dus nog een verhaal te vertellen, er zijn genoeg mensen om te verrassen. Bijvoorbeeld door friet van zes verschillende aardappels te verkopen. Of door, inderdaad, een complete cafetaria in een kerk te bouwen. Fijn om een branche te verslaan, die nooit stilstaat.

Dennis van Asselt
Chef-redacteur Snackkoerier
dennisvanasselt@vakmedianet.nl


Reageer op dit artikel