blog

Arn Zuyderduin: de perfecte gehaktbal

Bedrijfsvoering 1750

Op een forum van frituristen op Facebook kwam de volgende vraag voorbij: ‘Wij hebben gehaktballen in ons assortiment. Maar die lopen niet echt lekker. Moeten we er dus maar mee stoppen?’

Arn Zuyderduin: de perfecte gehaktbal
Foto: Ton Kastermans / Daniëlle van Coevorden

De antwoorden varieerden van het advies om te stoppen met handel die niet lekker loopt tot tips om op eenvoudige manier een gehaktbal uit de diepvries te ontdooien om die paar liefhebbers van gehaktballen geen ‘nee’ te hoeven verkopen.

Wat nu als we het assortiment van onze zaken eens op een andere manier gaan benaderen? Als een onderdeel van de marketing van je zaak. De friet, snacks en sauzen die je aanbiedt, daar sta jij vierkant achter. Daarin zit je ziel en zaligheid.

Passie van de maker

Je verdiept je in het aanbod uit de reguliere markt en wellicht vind je een perfecte gehaktbal waar jij de naam van je zaak aan wilt verbinden. Als het even kan, leg je contact met de maker van dat gehaktballetje. Misschien ga je zelfs een keer kijken met je personeel tijdens de productie. Je gaat zoeken naar de passie van de maker. Vertel dan ook in je winkel over die bevlogen vakman. Zorg dat je personeel weet waarom het product zo bijzonder is en leer ze erover te vertellen.

Flink promoten

Het kan voorkomen dat je wel gelooft in een goede gehaktbal, maar op de reguliere markt niet de kwaliteit vindt die je voor ogen hebt voor jouw zaak. Misschien laat je het erbij zitten, omdat je niet de passie voelt om zelf aan de slag te gaan met zo’n gehaktbal. Of je zorgt dat die perfecte gehaktbal er wél komt. Zelfgemaakt, of gemaakt door iemand die wél het product kan leveren waar jij naar op zoek bent. En dat gehaktballetje ga je dan ook flink promoten.

Smaakpanel

Je organiseert bijvoorbeeld een proeverij, of betrekt je klanten bij het ontwikkelen van het product met een smaakpanel. Zo maak je een fantastisch product waar je hele ziel en zaligheid in zit en waarmee je je kunt onderscheiden. Je assortiment is zo een vertaling van jouw passie voor het vak.

Arn Zuyderduin
Vlaams friteshuis van Gogh, Amersfoort
arn@vangoghfrites.nl

Lees ook Nieuwe gastcolumnist: Even voorstellen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels