blog

Arn Zuyderduin: Held op sokken

Bedrijfsvoering 278

Afgelopen maand was het weer een keer zover. Een inbraak in de winkel. Ik woon niet ver van de zaak, dus ik was heel snel ter plaatse. Zo snel dat ik de twee daders bijna in hun nekvel kon grijpen.

Arn Zuyderduin: Held op sokken
Foto: Ton Kastermans / Daniëlle van Coevorden

Daar stond ik dan, midden in de nacht, op mijn sokken in een verlaten winkelstraat. Eerst baalde ik dat ik net te laat kwam. Al snel realiseerde ik me dat ik dom gehandeld had. Want was er gebeurd als ik wel één van de daders van de scooter had geplukt? Ik had misschien dingen met hem gedaan die strafbaar zijn. Maar de kans is groter dat de heren met mij hadden afgerekend. Ze hadden immers een grote voorhamer bij zich waarmee ze de ruit en de kluis eruit hebben gebeukt.

Geen veiligheidsglas

Ik was er helemaal klaar mee. Want wat waren de overgebleven opties om dit risico uit te bannen? Een goed werkend alarm- en camerasysteem stellen me in staat om er snel te zijn, indien nodig. Maar dan? De kans dat de politie in een paar minuten ter plaatse is, schat ik in als nihil. En hekwerken en kluizen blijken uiteindelijk toch kwetsbaar. Een zaak die er net zo uitziet als een tankstation in de avonduren, met een intercom en veiligheidsglas, is ook geen serieuze optie.

Alleen pin

Mijn oplossing? Vanaf nu accepteer ik alleen nog pinbetalingen. En bijna iedereen begrijpt het. Soms is een klant met alleen contant geld bij zich teleurgesteld. Aan die mensen geven we een brief met ons verhaal.

Rust

Nu dit al even geleden is ingevoerd, begint het gewoon te worden. Natuurlijk is het niet prettig om teleur te stellen, maar de rust die erdoor is gekomen, is veel meer waard. Geen waardetransport, geen kluis, geen gegraai. En de klanten? Die geven me in 99 procent van de gevallen groot gelijk.

Arn Zuyderduin
Vlaams friteshuis van Gogh, Amersfoort
arn@vangoghfrites.nl

Reageer op dit artikel