blog

Arn Zuyderduin: profileren met muziek in de zaak

Bedrijfsvoering 347

Op een discussieplatform met ondernemers ontstond enige tijd geleden een interessante uitwisseling over muziek in de zaak. De vraag was letterlijk: welke radiozender hebben jullie aanstaan in de zaak?

Arn Zuyderduin: profileren met muziek in de zaak
Foto: Ton Kastermans / Daniëlle van Coevorden

Er was een gedeelte dat geen cent wil uitgeven aan iets wat geen geld in het laatje brengt. Een ander was op zoek naar de ultieme zender, zonder geleuter en met minimaal reclame.

Er blijken werkelijke audiofielen onder ons voor te komen: met behulp van een streaming media-apparaat worden zelf samengestelde playlists afgespeeld. Soms onbekende en rechtenvrije muziek overigens.

Profileren met muziek

Muziek is een van de dingen die je als ondernemer tot je beschikking hebt om je zaak identiteit mee te geven. Net als je bedrijfskleding kun je je er goed mee profileren. Hoe je deze kans moet omzetten in budget is lastig. Iets om over na te denken.

Ratjetoe

Zelf liep ik ook tegen muzikale problemen aan. In onze winkels was tot voor kort toegang tot alle radiozenders van de wereld en muziek van Spotify. Gevolg was dat in de ene zaak Radio 538 schetterde en een andere winkel de persoonlijke playlist van een van de medewerkers liet horen. Een ratjetoe aan sferen en dus ook in profilering.

Muziek voor klanten en personeel

Ik heb inmiddels Tunify gevonden, een service waarmee ik per dag en dagdeel kan bepalen wat voor muziek er uit de speakers komt. Tijdens de lunch grote, oudere hits en na schooltijd wat meer recent werk. Op zondag komt er wat onbekender werk en bijzondere muziek voorbij. Muziek, in de eerste plaats voor mijn klanten. Maar ook zeker goed te pruimen deuntjes voor het personeel. Meezingen mag namelijk. Die service kun je trouwens gratis proberen. Verslavend leuk en verrassend.

Arn Zuyderduin
Vlaams friteshuis van Gogh, Amersfoort
arn@vangoghfrites.nl

Reageer op dit artikel