artikel

Visie van Jan-Hein Aarts, Eetwinkel: ‘Personeelstekort opvangen met maatwerk en technologie’

Bedrijfsvoering 875

Visie van Jan-Hein Aarts, Eetwinkel: ‘Personeelstekort opvangen met maatwerk en technologie’
Jan-Hein Aarts bij Eetwinkel Leesten in Zutphen. Foto: Jawsmedia

Eetwinkel profileert zich als een fastserviceconcept voor de vrije ondernemer. De formule focust op gezonde groei met ondernemers die hun eigen koers willen varen en van elkaar willen leren. Lokaal is het toverwoord in deze branche, zegt formulemanager Jan-Hein Aarts. ‘Door een eigen karakter kan een cafetaria veel meer dan alleen een cafetaria zijn.’

Eetwinkel is flink gegroeid de laatste tijd. Wat is het doel?
‘Ik hou er niet van om over dat soort doelstellingen te praten, maar we willen rustig blijven groeien. Zo’n vijf locaties per jaar, misschien meer. Als groep zijn we het afgelopen jaar 100 procent gegroeid; daarmee hebben we onze doelstelling gehaald.’

'Door betere halfproducten en aangeleverd maatwerk zullen de Eetwinkels met minder personeel uit de voeten kunnen'

Hoe gaan de ondernemers met bezorgen om?
‘Steeds meer Eetwinkels denken erover na, enkele voegen een bezorgservice toe. De ene ondernemer doet dat met name op de rustigere momenten van de dag om meer traffic te genereren. De ander bezorgt de hele dag en zelfs met e-bikes. Elke locatie vraagt wat dat betreft om een eigen benadering en de ondernemer kent die het best. Maar door samen te werken hoeven we niet ieder zelf het hele terrein te verkennen en kunnen we snel van elkaar leren.’

Waar moeten cafetaria’s in het algemeen beter in worden?
‘Door lokale marketing in te zetten, bereik je het beste je gasten in je stad, dorp en regio. Door een eigen verhaal, een eigen karakter en eigen assortimentskeuze kan een cafetaria veel meer dan alleen maar een cafetaria zijn. Een sfeervolle, eigentijdse zaak met een modern en fris karakter helpt daarbij. Er zijn ook Eetwinkels met, naast de traditionele cafetaria, een bistro-restaurant. Eetwinkel-ondernemers draaien hun hand niet om voor het bereiden van verse dagsoepen, scampi’s van de chef, burgers met truffel en variaties op carpaccio. En mocht je denken dat je aan je plafond zit en even niet meer weet wat er beter kan, zou ik willen zeggen: spar met collega-ondernemers om de boel op te schudden.’

Verwachten jullie dat het assortiment er over een paar jaar wezenlijk anders uitziet?
‘We zien absoluut dat vegetarische producten, mits ze smaakvol en mooi uitgewerkt zijn, in de smaak vallen. En eigenlijk door iedereen besteld worden die een dagje minder vlees wil, en zeker niet alleen door vegetariërs. Die groep wordt duidelijk groter. Versheid en ambacht in uitstraling en uitvoering zijn bij ons sowieso steeds de norm en groente neemt een grotere rol in op bijvoorbeeld menu’s, het grotere aanbod van maaltijdsalades, versbelegde broodjes en gezonde friettoppers. Ook heeft een aantal Eetwinkels recentelijk glutenvrije snacks aan het assortiment toegevoegd.’

Eetwinkel Hendriks in Elst. Foto: Studio38c

Hoe moeten ondernemers de overstap maken van plastic naar duurzame alternatieven? 
‘Bij het verkennen van het terrein van disposables moeten we kritisch zijn. Door het gebruik van diverse alternatieven te testen in de praktijk, kun je pas met zekerheid zeggen of een specifiek bakje van papier bijvoorbeeld het plastic kan vervangen. Sommige producten blijken niet stabiel, niet makkelijk uit elkaar te halen of niet vochtbestendig te zijn.’

Wat zien we, naast plastic, over vijf jaar niet meer terug in de cafetaria?
‘Voor het personeelstekort zullen oplossingen gevonden moeten worden. Door betere halfproducten om toch tailormade producten te kunnen maken, gesneden producten en aangeleverd maatwerk bijvoorbeeld zullen de Eetwinkels met minder personeel uit de voeten kunnen. Maar efficiënte bediening kan ook mogelijk gemaakt worden door online bestellen via de smartphone en via bestelschermen bij de balie. Waar dan wel een persoon achter aan het werk is, om de gerechten te bereiden, en voor een vriendelijke glimlach. De jongere generatie zal niet zo’n moeite hebben met een beetje meer technologie in ruil voor snelheid en gemak, maar de oudere generatie zal daarin meer wegwijs gemaakt moeten worden.’

Eetwinkel Hendriks Elst

Eetwinkel Hendriks in Elst. Foto: Studio38c

Ondernemers onderscheiden zich ook steeds meer met sauzen. Welke ontwikkelingen zien jullie op dat gebied?
‘Eetwinkel-ondernemers werken veel met verse producten en gaan ook met sauzen ambachtelijk te werk. Daardoor worden sauzen steeds verfijnder. Door als kenners van het vak ervaringen te delen, zetten de Eetwinkels ook wat betreft sauzen creatieve stappen vooruit. Uit dat ‘samen dingen aanpakken’ halen we lokaal het voordeel. De variatie in pittige sauzen wordt daarnaast groter. Denk aan inspiratie uit Mexicaanse salsa’s en Aziatische sauzen.’

Hetzelfde geldt voor softijs en milkshakes. Wat zie jij in deze productgroep gebeuren?
‘We zien verrassende kleuren zoals zwart, felgroen en rood. Dat geldt zowel voor het softijs als de hoorntjes. Het aanbod van biologische producten groeit. Steeds meer smaken en grondstoffen, maar ook de bakjes en lepeltjes, hoorntjes en koekjes. Er is meer variatie in toppings voor zowel ijs als milkshakes die mooie foto’s opleveren.’

Wat wordt de volgende trend?
‘Typische gerechten en ingrediënten uit het buitenland blijven overwaaien naar onze branche. Zo zagen we al Aziatisch geïnspireerde toppings, en ook Grieks georiënteerde friet wordt goed ontvangen. Vegetarische producten gaan terrein winnen, die trouwens steeds vaker verdacht veel op vleesproducten lijken. Maar de fastservice blijft ook gewoon fastservice. Dus er zal meer gevarieerd worden met de al bekende producten, nieuwe sauscombinaties, verrassende toppings en meer variatie in verse broodjes bijvoorbeeld.’

Wat kan er nog beter binnen de formule?
‘Het is belangrijk dat we onze onlinestrategie blijven aanscherpen, natuurlijk 100 procent lokaal en 100 procent op maat. We zijn continu bezig ons assortiment te verbreden en daar zullen we voorlopig sterk de focus op houden. Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet nog meer aandacht krijgen. Ik ben met verschillende partijen in gesprek hoe we daar de beste invulling aan kunnen geven. Tot slot streven we naar een nog betere landelijke spreiding van Eetwinkel-locaties.’


Reageer op dit artikel