artikel

Visie van Guido de Moor, HappyFood: ‘Meer aandacht voor kwaliteit en versheid’

Bedrijfsvoering 555

Visie van Guido de Moor, HappyFood: ‘Meer aandacht voor kwaliteit en versheid’
Guido de Moor bij HappyFood Barneveld-Zuid. Foto: Herbert Wiggerman

Een nieuwe huisstijl, meer naamsbekendheid en meer uniformiteit; dat zijn de speerpunten voor HappyFood de komende tijd. Eigenaar Guido de Moor navigeert zijn formule langs uitdagingen en kansen van de cafetariabranche, met oog voor de wens van de consument. ‘Ik denk wel dat er meer aandacht komt voor kwaliteit, versheid en de herkomst van producten.’

Wat is voor HappyFood belangrijk de komende tijd?
‘Naar de leden toe een verdere uitrol van onze nieuwe huisstijl, concepten met onder meer ijs, hamburgers en verpakkingen, en maaltijdbezorging. Daarnaast het bewaken van ons assortiment en onze prijsstelling. Het is namelijk al geruime tijd onrustig qua inkoopprijzen van friet, vlees en verpakkingen. De leden vertrouwen erop dat dit zorgvuldig en scherp wordt begeleid.’

Op welk punt kan HappyFood nog beter worden?
‘De naamsbekendheid in onze regio kan nog worden verbeterd. Dat geldt ook voor de uniformiteit qua producten; hiermee kunnen we nog meer schaalvoordeel behalen.’

'Er vinden soms onnodige discussies met gasten plaats, of er is weinig flexibiliteit naar een gast toe'

Waarin moeten cafetaria’s in het algemeen beter worden?
‘Het aantrekken en met name het behouden van medewerkers. Ook de dienstverlening kan mijns inziens beter. Er vinden soms onnodige discussies met gasten plaats, of er is weinig flexibiliteit naar een gast toe.’

Wat is, als het om bezorgen gaat, op dit moment dé uitdaging voor cafetaria’s?
‘Het vinden van goede mensen om te bezorgen en het managen van de bezorg- en afhaalbestellingen in één ruimte.’

Ziet het assortiment er over een paar jaar wezenlijk anders uit?
‘Wat is een paar jaar? Op korte termijn niet echt, denk ik. Wel zal het assortiment bij sommige locaties wat uitbreiden met glutenvrije en veganistische producten.’

Culinaire hamburgers, luxe friet met topping; wat wordt de volgende trend?
‘Een specifieke trend zou ik zo niet weten, ik denk wel dat er meer aandacht komt voor kwaliteit, versheid en de herkomst van producten.’

De ban op plastic is een belangrijk thema. Hoe moeten cafetariahouders die overstap maken?
‘Het is nu een beetje kip-eiverhaal. Vanwege de nog te lage vraag is de inkoopprijs nog te hoog. Je ziet wel pioniers die overstappen; zij maken de weg vrij voor de massa. Het is een kwestie van tijd dat zaken overstappen, voor iedereen ligt dat omslagpunt qua kosten anders. Misschien kan de overheid met regulering of subsidies dit proces ietwat versnellen. Je moet hierin ook niet doorslaan. Als ik als privépersoon kijk welke hoeveelheid je vanuit de supermarkt vaak noodgedwongen je huis binnenhaalt, is hier ook een grote slag te maken.’

HappyFood

HappyFood Barneveld-Zuid. Foto: Herbert Wiggerman

Wat is, naast plastic, over vijf jaar verdwenen uit de cafetaria?
‘Ik denk contant geld; dit wordt plastic!’

Er was aan het begin van het jaar een hoop te doen om een slechte aardappeloogst en de prijs van het frietje. Wat zie en hoor je daar nu over?
‘Dit was een moeilijk moment, omdat ook de btw-verhoging inging. Onze leden moesten hun frietprijzen fors verhogen. Gasten gaven daar wel commentaar op. Het is moeilijk om hierover voorspellingen te doen, omdat de aardappeloogst en de prijs last hebben van de extremen in het klimaat.’

Ondernemers onderscheiden zich ook steeds meer met sauzen. Welke ontwikkelingen zien jullie op dat gebied?
‘Binnen onze formule hebben een paar actieve ondernemers hun sauzenassortiment sterk vergroot, en met succes. Qua allergieën neemt de vraag naar sauzen zonder bepaalde toevoegingen toe. Onze fritessaus is bijvoorbeeld glutenvrij.’

Hetzelfde geldt voor softijs en milkshakes. Wat zien jullie gebeuren in die productgroep?
‘Ik denk dat hier ook allergieën een rol gaan spelen. Ik denk dat er melk- of lactosevrije soft- en milkshakemixen aankomen. Qua concept zie je dat onze milkshakes, Twists en sundae’s met M&M’s, Oreo en KitKat erg succesvol zijn.’


Reageer op dit artikel