artikel

Visie van Sheng Chen, Big Bread Kitchen: ‘Richt je op jongeren, zij zijn de toekomst’

Bedrijfsvoering 786

Visie van Sheng Chen, Big Bread Kitchen: ‘Richt je op jongeren, zij zijn de toekomst’
Foto: Roel Dijkstra Fotografie

Niet alleen plastic verdwijnt uit de cafetaria, maar ook contant geld lijkt op weg naar de uitgang. Sheng Chen, eigenaar van Big Bread Kitchen, voorspelt nog veel veranderingen voor de branche, al zal dat niet altijd snel gaan. ‘De transitie van vlees naar minder of geen vlees zal een zeer lange weg zijn.’

Sheng Chen ging in 2003 van start met een eigen cafetaria. Vijf jaar later werd het een franchiseorganisatie. Daarna groeide Big Bread geleidelijk maar gestaag, zowel in kwantiteit als kwaliteit. Vooral de laatste anderhalf jaar verliep stormachtig. Voor de formulebaas geldt 2017 als kantelpunt. Sindsdien is er sprake van een stroomversnelling. Het concept werd aangepast en er kwamen acht zaken bij. Er zijn inmiddels 24 vestigingen.

Waar focust Big Bread Kitchen zich op de komende tijd? 
‘In alles focussen wij ons op een sterke groei. Met onze visie en strategie is dat realiseerbaar. Het doel is dertig vestigingen in 2020. Het lijkt erop dat we dat gaan halen.’

Waar moet Big Bread Kitchen nog beter in worden? 
‘Verbeterpunten zijn meer uniformiteit en dezelfde uitstraling overbrengen bij alle vestigingen.’

'De transitie van vlees naar minder of geen vlees zal overigens een zeer lange weg zijn'

Waar moeten cafetaria’s in het algemeen beter in worden? 
‘Cafetaria’s hebben te maken met een imago uit het verleden en een maatschappelijk vraagstuk gericht naar de toekomst. Het is dus van belang het assortiment zó samen te stellen, dat er afgerekend kan worden met het verleden en om te voldoen aan de maatschappelijke behoefte, gericht op de toekomst. Cafetaria’s moeten dit mijns inziens beter onder aandacht brengen.’

Hoe precies?
‘Via social media en door middel van uitstraling van de zaak, presentatie van het assortiment en betere productinformatie.’

Big Bread Kitchen Hilvarenbeek

Big Bread Kitchen Hilvarenbeek. Foto: Peter Roek

Op wat voor manier zal het cafetaria-assortiment in de toekomst veranderen?
‘Innovatie, culinaire creativiteit en inspelen op de behoefte van de consument zullen meer invloed hebben op de verandering van het assortiment dan minder vlees of geen vlees. Doordat men op zoek is naar vleesvervangende ingrediënten voor de huidige snacks, zal het huidige assortiment niet wezenlijk veranderen. De transitie van vlees naar minder of geen vlees zal overigens een zeer lange weg zijn.’

Waarom denk je dat?
‘Ondanks de vele inspanningen om het vleesverbruik terug te dringen, zijn we in Nederland voor het eerst sinds negen jaar weer meer vlees gaan eten. Een factor die van invloed kan zijn op het terugdringen van de vleesconsumptie is, dat de vleesverwerkende industrie zich niet zomaar gewonnen zal geven. Cafetaria’s lopen in de omschakeling achter op de trends in de supermarkten, dus zal het ‘doel’ in een later stadium worden bereikt.’

Wat is, naast plastic, over vijf jaar verdwenen uit de cafetaria?
‘Het betalingsverkeer verandert snel, dus het zou zomaar kunnen dat over vijf jaar niet meer cash kan worden betaald.’

Is bezorgen een thema bij Big Bread Kitchen? En hoe gaan ondernemers daarmee om?
‘Op dit moment zijn er niet veel vestigingen die bezorgen. Het is locatieafhankelijk en zeker een thema bij de ondernemers die niet bezorgen. De uitdaging is om meer BBK-vestigingen te laten bezorgen.’

Big Bread Kitchen Hilvarenbeek

Xi Yu Wang (21) van Big Bread Kitchen Hilvarenbeek. Foto: Peter Roek

Waarmee moeten ondernemers morgen als eerste beginnen?
‘Meegaan met de tijd, niet meer vasthouden aan de ‘oude’ cafetaria en inspelen op de behoeftes van de maatschappij. Richt je op jongeren, zij zijn de toekomst.’

En wat willen die jongeren?
‘Gemak, bij het bestellen in de zaak of online. Optimale inzet van social meda, en verduurzaming van het assortiment. Denk daarbij niet alleen aan het milieu, maar ook aan menselijke, economische en sociale aspecten.’

Ondernemers onderscheiden zich ook steeds meer met sauzen. Welke ontwikkelingen zie je op dat gebied?
‘Hete sauzen en sauzen met meer ingrediënten worden steeds populairder. En natuurlijk de nieuwe veganistische sauzen.’

Hetzelfde geldt voor softijs en milkshakes. Wat zie je gebeuren in die productgroep? 
‘Wat betreft de milkshakes: dat zijn geen standaard milkshakes meer maar crazyshakes met alles erop en eraan. Het gaat grotendeels ook om de uitstraling. Er worden meer ingrediënten toegevoegd zoals smarties, cookies en donuts. Ook de softijsjes zijn hard aan het veranderen. Binnenkort zijn alle ‘normale’ hoorntjes vervangen door gekleurde of zwarte hoorntjes waar ook nog spikkels of nootjes op zitten. Ook het softijs wordt met alle kleuren opgemaakt.’


Reageer op dit artikel