artikel

Visie van Roger Gielen, Snackpoint: ‘Consument blijft zoeken naar veranderingen’

Bedrijfsvoering 406

Visie van Roger Gielen, Snackpoint: ‘Consument blijft zoeken naar veranderingen’
Roger Gielen

De nieuwe generatie voor je winnen, maar ondertussen het traditionele aanbod niet uit het oog verliezen; dat is volgens Roger Gielen van Snackpoint de grote uitdaging voor cafetaria’s. ‘Je moet proberen om er een ‘one stop’ van te maken.’

Snackpoint is in het voorjaar met ondernemers en partners in Amerika geweest. Wat hebben jullie daar gezien?
‘Ondanks dat in Amerika ook de prijzen onder druk staan, zijn ze weer terug aan het veranderen naar de grote porties. Het zogenaamde value for money. Steeds meer ketens vertellen ook het verhaal achter de producten, waar ze vandaan komen. ‘Onze melk komt uit Vermont, onze aardappels uit Idaho.’ En de beleving in sommige zaken is enorm.’

Snackpoint baarde onlangs op zien met de introductie van plantaardige burgers en Turkse pizza’s. Hoe loopt dat?
‘De Turkse pizza’s gaan we qua samenstelling restylen om het nog meer gezicht te geven. De vegaburgers doen het goed, echter de markt is klein en zal ook niet explosief groeien, wat onder andere de media je wel willen laten geloven. De cafetaria staat voor snacken en snacken betekent meestal vlees (en gerelateerde producten).’

Wat kan beter bij de formule?
‘We willen nog meer zoeken naar collectiviteit, dat is een must voor de toekomst. Meer volume is meer korting, onder andere op verzekeringen, afvalverwerking, recycling van frituurvet.’

Wat is de uitdaging voor alle cafetaria’s?
‘Met zoveel nieuwe aanbieders en bestaande aanbieders (lees: McDonald’s, KFC, Burger King en dergelijke) moet je het traditionele assortiment niet uit het oog verliezen, maar tegelijkertijd de nieuwe generatie consumenten wel blijven verrassen. Het doel is dat zij de weg naar de traditionele cafetaria blijven vinden.’

Wat wordt de volgende trend in de cafetariabranche?
‘Value for money en one-stop-shop. Een cafetaria moet zich realiseren dat de consument steeds blijft zoeken naar veranderingen, of op zijn minst een gedeelte van onze consumenten. Dus moet je proberen om er een zogenaamde ‘one stop’ van te maken. Lekkere friet en snacks, burgers, broodjes, ijs, complete maaltijden, maar ook pizza- en burgervarianten, met een zo hoog mogelijke onderscheidingsgraad. Zoeken naar onderscheid kan ook betekenen: regelmatig leuke weggevers en gimmicks verzinnen, en inspelen op evenementen en activiteiten.’

Snackpoint Puth. Foto: Koos Groenewold

Wat is op dit moment dé uitdaging met bezorgen?
‘Zorg dat je backoffice in orde is. Een fiets, auto of scooter is allemaal wel te regelen. Maar capaciteit, ingesteld zijn op de extra druk, dat is een heel ander verhaal.’

Hoe kijken jullie tegen het hele plasticverhaal aan?
‘We moeten eerst maar eens afwachten hoe de regelgeving er exact uit komt te zien, daarna kunnen we duidelijke keuzes maken. Neem bijvoorbeeld papieren rietjes. Er is nog geen enkel alternatief dat op dit moment qua kwaliteit voldoet. We hoeven niet altijd het braafste jongetje van de klas te zijn. Veel alternatieven, met name voor verpakkingen, zijn zeker nog niet geschikt voor onze branche. Maar ook de overstap naar elektrisch is niet overal toepasbaar. Op langere termijn wel, maar de ombouw van gas naar elektrisch frituren is voor veel mensen een grote stap die zeer hoge kosten met zich meebrengt, en dat is niet door te berekenen aan de consument. Wij zullen de weg van de geleidelijkheid bewandelen.’

Snackpoint Puth

Snackpoint Puth. Foto: Koos Groenewold

Waar moeten ondernemers nu mee beginnen om succesvol te blijven of worden?
‘Sturen op cijfers. Meten is weten. Maar ook werken aan marktkennis en innovatie. Alleen zó is je bedrijfsvoering voor de toekomst veiliggesteld.’

Sturen op cijfers, gebeurt dat nog te weinig in de branche?
‘Ja, nog steeds. Er zijn nog te weinig accountants die verstand van zaken van onze branche hebben. Denk bijvoorbeeld aan het apart boeken van vetten en verpakkingen.
Misschien is het zinvol om de accountant eens te vragen of hij of zij vergelijkbare bedrijven in het klantenbestand heeft. Of zoals dat in onze mooie formule gebeurt: doe benchmarken samen.’

Sauzen spelen in de cafetaria een steeds belangrijkere rol. Wat is jullie advies?
‘Probeer in ieder geval niet het wiel opnieuw uit te vinden, want alle smaken en kleuren zijn al een keer de revue gepasseerd. Nieuwe combinaties zoeken is wel een optie. Bijvoorbeeld: echte mayonaise met chilisaus. Combineer met alles wat beschikbaar is in de handel en laat het proeven om de juiste verhoudingen te vinden. Echt nieuwe smaken uitvinden is lastig.’


Reageer op dit artikel