artikel

De cafetariabezoeker volgens Snack-Plaza Willem de Boer: ‘Men wil goed eten en het moet er op tijd zijn’

Bedrijfsvoering 393

De cafetariabezoeker volgens Snack-Plaza Willem de Boer: ‘Men wil goed eten en het moet er op tijd zijn’
Albert de Boer (l.) met assistent-bedrijfsleiders Jan-Hendrik Broos en Gerwin Wezelman. Beeld: Ton Kastermans Fotografie

Bij Snack-Plaza op Urk van directeur Henk de Boer en bedrijfsleider Albert de Boer staat een verbouwing voor de deur. Met het oog op de toekomst breidt het bedrijf uit naar meer zitplaatsen in een vernieuwd interieur én een grotere capaciteit om de groeiende vraag naar bezorgmaaltijden aan te kunnen. De oud-winnaar van de Cafetaria Top 100 weet: ‘Men wil goed eten en het moet er op tijd zijn.’

Urk groeit nog steeds. Momenteel telt de gemeente 21.000 inwoners, maar het bijzondere is dat 50 procent van alle inwoners jonger is dan 25. ‘Dat is onze doelgroep’, zegt Albert de Boer, bedrijfsleider van Snack-Plaza op Urk. Het werkloosheidspercentage is hier erg laag en het werkethos is hoog, weet hij. ‘Deze jongeren werken hard, bijvoorbeeld in de visverwerking, en willen lekker eten. De kwaliteit van hun vis en vlees moet gewoon goed zijn en ze zijn best bereid daar een goede prijs voor te betalen.’

'Een gedeelte van de gasten dat de bestelling nu nog ophaalt, kiest straks ook voor bezorging'

Drie spitsen per dag

Eigenlijk heeft Snack-Plaza drie spitsen op een dag. ‘De middagspits is onze eerste spits. Vervolgens hebben we tussen 18.00 en 20.00 uur ’s avonds een piek, daarna hebben we even rust tot een uur of negen. Daarna ontstaat er weer een spits, zeker op donderdag. Gevoelsmatig hebben veel mensen dan al weekend en hebben wel weer zin in wat lekkers later op de avond. Daarom zijn wij van maandag tot en met zaterdag open tot 23.00 of 23.30 uur.’

Snack-Plaza Willem de Boer

Beeld: Ton Kastermans Fotografie

Bezorgtak groeit

Ook op Urk kiezen steeds meer mensen voor gemak en ook zij willen graag snelheid. ‘Men wil goed eten en het moet er op tijd zijn. Wij geloven niet dat de zitplekken over een paar jaar volledig leeg blijven, maar de bezorgtak groeit wel. Daarom zetten we ook in op de vergroting van de capaciteit. We denken dat een gedeelte van de gasten dat de bestelling nu nog ophaalt, straks ook gaat kiezen voor bezorging.’

Minder contant geld

Snack-Plaza heeft een eigen bestel-app en rekent €3,25 bezorgkosten. ‘Wij bezorgen alleen op Urk en directe omgeving. Hierop aansluitend zien we dat er steeds minder met contant geld wordt betaald. Nog ongeveer 20 procent van de bezorgingen wordt contant afgerekend. Helemaal zonder contant geld gaan we niet binnen een paar jaar, maar het wordt wel minder.’

Snack-Plaza Willem de Boer

Beeld: Ton Kastermans Fotografie

Volgend jaar verbouwing

De focus ligt volgend jaar op de verbouwing. ‘We pakken het groots aan: de gevel gaat een stuk naar voren en daardoor ontstaan er meer zitplaatsen. We krijgen tegen de honderd zitplekken, inclusief het terras. Ook komt er een gedeeltelijke overkapping bij het terras mét verwarming. We krijgen ook meer capaciteit. De pizza-ovens worden groter, waardoor we sneller kunnen werken.’

Sneller werken

Eén van de doelen is gasten sneller helpen, zowel in de zaak als met de bezorging. ‘Qua bezorging gaan we nu richting de dertig minuten wachttijd en daar willen we liever niet overheen. Door de capaciteit te vergroten, kunnen we na de verbouwing sneller werken. Het bewaken van de bezorgtijd vinden we erg belangrijk, het liefst hebben we de bestelling binnen vijftien tot twintig minuten de deur uit. Dat monitoren we ook met behulp van software om aanpassingen te kunnen maken waar nodig.’


Reageer op dit artikel