artikel

Visie van Tom Bijl, Verhage: ‘Passie voor het product lijkt vaak te ontbreken’

Bedrijfsvoering 1135

Visie van Tom Bijl, Verhage: ‘Passie voor het product lijkt vaak te ontbreken’
Tom Bijl (midden) met de nieuwe directieleden van Verhage Wesley Fok (links) en Hans Jonker bij Verhage Oud-Beijerland. (C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant

De focus van Verhage ligt al een tijdje op de transitie van cafetaria/snackbar naar restaurant. Daarnaast gaat er altijd veel aandacht uit naar de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de leden. Want de branche kan wel wat meer vooruitstrevende ondernemers gebruiken, zegt Verhage-directeur Tom Bijl. ‘Te vaak blijven traditionele ondernemers hangen in het verleden.’

Waarin moeten cafetaria’s in het algemeen beter worden?
‘Te vaak blijven traditionele ondernemers hangen in het verleden. Het belangrijkste is om te blijven innoveren om mee te gaan met de tijd en de behoeften van de consument. Er is wel sprake van enthousiast ondernemerschap, maar de daadwerkelijke passie voor het product lijkt vaak te ontbreken.’

Wat bedoel je met dat laatste?
‘Dan heb ik het over de passie of de lef om die stap vooruit te maken op product- en kwaliteitsniveau. Maaltijdsalades en mooie hamburgers staan bij veel ondernemers op de kaart, maar op de toonbank staat ook een display met de frikandel XXL. Durf daarin keuzes te maken. Het gaat daarnaast ook over het inkopen van betere kwaliteit, kiezen voor duurzaamheid, Beter Leven-vlees. Sommigen durven die stap vooruit overigens wel te maken; dit zijn de ambassadeurs voor de branche.’

Verwachten jullie dat het cafetaria-assortiment er over een paar jaar wezenlijk anders uitziet?
‘Ontwikkelingen binnen het cafetaria-assortiment zijn er al jaren. Hoewel kroketten en frikadellen nooit volledig van het snacktoneel zullen verdwijnen, voorspellen we wel dat het klassieke assortiment een transformatie ondergaat om in de veranderende behoefte van de consument te (blijven) voorzien.’

Verhage

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant

Hoe moeten cafetariahouders de overstap van plastic naar alternatieve materialen maken?
‘Naar onze mening ben je eigenlijk al te laat als je als cafetariahouder nu nog moet starten met de overstap van plastic naar alternatieven. Met uitzondering van deksels en rietjes zijn er al geruime tijd meer dan voldoende alternatieven voorhanden om plastic zo veel mogelijk uit cafetaria’s te verbannen.’

Wat bedoel je met ‘te laat’?
‘De plasticdiscussie is al langer aan de gang, Met ‘te laat’ bedoelen we dat, als het nu pas op de agenda komt, dat rijkelijk laat is, want voor het imago van je bedrijf is dit een essentieel onderdeel.’

Waarmee moeten ondernemers morgen als eerste beginnen om volgend jaar ook goede of misschien betere resultaten te behalen?
‘Rekening houden met maatschappelijke trends en ontwikkelingen, en beseffen dat deze beklijven. Niet vasthouden aan vroeger, maar meebewegen met de tijd. Voorkom bedrijfsblindheid en tunnelvisie.’

Hoe doe je dat laatste concreet?
‘Een inkoppertje: je aansluiten bij de juiste formule, je aansluiten bij brancheverenigingen. Ook seminars bezoeken kan inspiratie en motivatie geven, in combinatie met het bezoek aan collega’s.’

Verhage Oud Beijerland

Verhage Oud-Beijerland. (C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant

Ondernemers onderscheiden zich ook steeds meer met sauzen. Welke ontwikkelingen zien jullie op dat gebied?
‘Het is een leuke manier om een specifieke draai te geven aan een product, al zijn wij van mening dat dit niet ten koste mag gaan van de smaak. Het dient louter complementair te zijn.’

Hetzelfde geldt voor softijs en milkshakes. Wat zien jullie gebeuren in die productgroep?
‘Er zijn steeds meer luxe en afwijkende varianten te ontdekken op de traditionele oubliehoorn en milkshake, ook om het zo instagrammable als mogelijk te kunnen presenteren. Ook hier is van toepassing: verras je gast en ga met de tijd mee.’

Waarin kan Verhage nog verbeteren?
‘Het constant verbeteren van alle facetten van onze organisatie zit ingebakken in onze bedrijfsvoering. We proberen altijd kritisch te kijken naar zaken die anders of beter kunnen. Concreet hopen we de komende jaren nog flinke stappen te zetten in onze online presence.’

Hoe ver zijn jullie trouwens met die transitie van cafetaria naar restaurant? Burgers, snacks en friet staan bijvoorbeeld nog steeds bovenaan op de website.
‘De transitie zit hem niet in het wegschuiven van het traditionele assortiment. Integendeel, want we zijn zeker trots op het assortiment dat we voeren. Maar het zit veel meer in de beleving tijdens het eten. De gezellige en huiselijke sfeer moet bijdragen aan het restaurantgevoel. Het is voor ondernemers belangrijk om alle eetmomenten van de dag te benutten en steeds hoogwaardigere producten te voeren.’


Foto's

Reageer op dit artikel