artikel

Visie van Martijn Boone, Kwalitaria: ‘Online heeft gigantisch omzetpotentieel’

Bedrijfsvoering 734

Visie van Martijn Boone, Kwalitaria: ‘Online heeft gigantisch omzetpotentieel’
Foto: Herbert Wiggerman

Snackkoerier vraagt cafetariaformules naar hun visie op de ontwikkelingen in de branche. Deze keer: Martijn Boone, marketingdirecteur van FFC, het formulehuis van Kwalitaria.

Voor formulehuis FFC was 2019 een jaar van rust en stabiliteit. Het formulehuis van Kwalitaria en Délifrance heeft echter allerminst stilgezeten en plant grote stappen voor 2020, zowel in de winkels als digitaal. ‘We zijn weer klaar voor verdere groei’, zegt marketingdirecteur Martijn Boone.

Waarop richt Kwalitaria zich de komende tijd?
‘Onze strategie is eigenlijk al jaren hetzelfde. Wij gaan voor kwaliteit. Dat zie je terug in onze marketing richting de klant, onze services aan onze ondernemers, de inkoop en in ons netwerk van ondernemers. Kwalitaria is een keurmerk. Daarmee maken wij nog steeds het verschil. We rekenen erop in 2020 zo’n vijftien nieuwe locaties te kunnen aansluiten en online kneiterhard te groeien. De afgelopen periode hebben we rust en stabiliteit in onze organisatie gebracht. Uitbreiding van afdelingen, creatie van nieuwe functies. En een flinke investering in IT. We zijn weer klaar voor verdere groei.’

Kwalitaria is al een tijdje bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers aangesloten. Wat levert dat op?
‘In de NLVVM wordt vooral veel informatie gedeeld. Dit soort samenwerkingen werkt alleen als iedereen wil delen, en dat is gelukkig ook zo. Het gaat dan over initiatieven die de veiligheid van bezorgers kunnen vergroten, iets wat recent in het nieuws is geweest, tot benchmarking van IT-middelen. FFC ziet online als een enorme kans en investeert daar meer dan gemiddeld tijd en middelen in. Het is een enorme groeimarkt en we zien dat niet alle cafetariaformules en zelfstandige cafetariahouders daar evenveel aandacht voor hebben.’

Foto: Herbert Wiggerman

Wat is, als het om bezorgen gaat, op dit moment dé uitdaging voor cafetaria’s?
‘Big data gebruiken voor meer voorspellende waarden. Iedere cafetariahouder bezit oneindig veel data. Daar zit goud tussen. Het moet alleen ‘nog even’ worden gevonden. De specialistische kennis om data om te zetten in toegevoegde waarde ontbreekt bij zelfstandige cafetariahouders. Als formule kunnen we hier wel voordeel uit halen. Online bestellen is een groeimarkt. Er zit een gigantisch omzetpotentieel. Daarom lanceren we in 2020 een nieuwe webshop 2.0 met een loyaltyprogramma, upselling-tools en klantreviews. Met natuurlijk een online campagne waarin we middels data gericht inspelen op klantvoorkeuren.’

Foto: Herbert Wiggerman

Waarin moeten cafetaria’s in het algemeen beter worden?
‘De randzaken worden steeds belangrijker. De wereld schuift meer naar online. Dat geldt dus ook voor cafetaria’s. Veel cafetaria’s kunnen hun online vindbaarheid en zichtbaarheid verbeteren. Google Mijn Bedrijf, Adwords, activaties, het hoort er echt allemaal bij. Online bestellen zit in de lift. Daar moet je wat mee. En goed ook. Maar online is niet de enige randzaak. Als snackbar word je bijvoorbeeld ook geacht je verantwoordelijkheid te nemen. Duurzaamheid is een hot topic, zelfs – of juist – in cafetarialand. Werken met aandacht voor milieu, mens en dier, maar ook gezondere keuzes stimuleren. Wij hebben dit jaar voor het eerst ons duurzaamheidsverslag uitgebracht met een impactscan en onze doelen voor 2023.’

Verwachten jullie dat het assortiment er over een paar jaar wezenlijk anders uitziet?
‘Ik verwacht het niet alleen, ik weet het zeker. Het aantal flexitariërs groeit. Hoe bind je deze doelgroep aan je? Welke alternatieven bied je voor vlees? Die moeten minstens zo lekker smaken. Elke maand maken wij ons assortiment een stukje duurzamer en gezonder. Stukje bij beetje, zo houden we onze klanten bij ons. En trekken we uiteindelijk nieuwe doelgroepen aan.’

Foto: Herbert Wiggerman

Culinaire hamburgers, luxe friet met topping; wat wordt de volgende trend?
‘Gemak met behoud van kwaliteit. Tijd is het kostbaarste bezit aan het worden. Hoe kan ik snel, lekker én verantwoord eten? We geloven niet in het alsmaar toevoegen van nieuwe producten, maar wel in het verbeteren van de kwaliteit en de duurzaamheid van het
bestaande assortiment.’

Welke ontwikkelingen zien jullie met sauzen?
‘Wij verduurzamen de klassieke sauzen. Dus minder E-nummers, toegevoegde suikers et cetera. Niet heel onderscheidend, maar wel belangrijk. Natuurlijk springen wij ook in op innovaties als ‘frietje topping’. Bijvoorbeeld met onze frietspecials en dé zomerhit: Cheesy Fries. Het wordt watertandend ontvangen. Vooral door de millennials. Fastfood gaat voor hen, en de generatie daarna, ook steeds meer over uitstraling. We streven er dan ook naar onze introducties instafamous te maken. Looks matter.’

En softijs en milkshakes?
‘Net als de sauzen, blijven de ijsjes en shakes altijd bestaan. We onderscheiden ons door ze te verduurzamen. Zo zijn onze ijsjes en shakes gemaakt van verse weidemelk. Daarnaast draait het om de toevoegingen, varianten en alternatieven. Daarmee verleiden wij de consument. Elk seizoen verrassen we bijvoorbeeld met een originele milkshake die je alleen bij Kwalitaria kunt krijgen. Heb je onze special van deze herfst, de stroopwafelmilkshake, al geproefd?’

Waarmee moeten ondernemers morgen als eerste beginnen om volgend jaar ook goede of betere resultaten te behalen?
‘Ik kan natuurlijk zeggen: focus je op online of zet in op duurzaamheid. Maar dat is wat meer langetermijnwerk. Wil je snel betere resultaten behalen? Ga voor het laaghangend fruit. Ik blijf mij verbazen over de hoeveelheid kansen in ondernemingen, puur door kleine veranderingen door te voeren. Neem je winst- en verliesrekening onder de loep. Zet jouw cijfers eens af tegen die van andere spelers in de markt. Hoe scoor jij op omzet, inkoop, personeelskosten, verkoopkosten? Heb je zo’n benchmark niet in huis, vraag dan eens een collega kritisch naar jouw restaurant te kijken of maak een afspraak met één van onze franchiseconsultants. Dit werkt vaak heel verhelderend. Kritiek gegarandeerd, maar het levert ook verbeterpunten op waarmee je direct kunt scoren.’

Martijn Boone Kwalitaria

Foto: Herbert Wiggerman


Reageer op dit artikel